Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308083
Title: Методологические основы построения системы дополнительного образования детей в России
Other Titles: Methodological foundations of building a system of additional education for children in Russia / A. V. Zolotareva
Authors: Золотарева, А. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. – 2023. – № 4. – С. 67-74
Abstract: Исследуются основные задачи системы дополнительного образования детей в России: повышение мотивации учащихся к познанию и творчеству, оказание помощи в освоении школьной программы обучения, предоставление возможностей для разностороннего развития, самоопределения и самореализации. Описываются методологические принципы построения системы дополнительного образования детей в России, а именно принципы дополнительности, доступности, личностной детерминации, индивидуализации, преемственности, непрерывности, диверсификации, активности, самодеятельности и др. Перечисляются основные подходы к организации системы дополнительного образования детей, в частности личностно ориентированный, системно-деятельностный, социокультурный, антропоцентрический, интегративно-вариативный, полисферный и др. Приводится модель системы дополнительного образования детей в России, показываются ее основные элементы. Отмечается, что данная модель позволяет изучить социальный заказ в области дополнительного образования детей, определить его цели, задачи и элементы содержания, создать условия для осуществления педагогической деятельности, обеспечить мониторинг результатов внешкольного обучения. Фиксируются основные тенденции в развитии указанной сферы.
Abstract (in another language): The methodological principles of building a system of additional education for children in Russia are described, namely the principles of complementarity, accessibility, personal determination, individualisation, continuity diversification, activity, self-activity, etc. The main approaches to the organisation of the system of additional education for children are listed, in particular, personality-oriented, system-activity, socio-cultural, anthropocentric, integrative-variable, polyspheric, etc. The model of the system of additional education for children in Russia is given, its main elements are shown. It is noted that this model allows us to study the social order in the field of additional education for children, determine its goals, objectives and content elements, create conditions for the implementation of pedagogical activities, and monitor the results of extracurricular education. The main trends in the development of this area are recorded.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308083
ISSN: 2521-6821
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
67-74.pdf361,23 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.