Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/306025
Title: Антропоморфные структуры образа Лондона в современной британской прозе
Other Titles: The anthropomorphic structures of London in contemporary British fiction / N. S. Zelezinskaya
Authors: Зелезинская, Н. С.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Комплексное изучение отдельных стран и регионов
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Человек в социокультурном измерении = Human in the socio-cultural dimension. – 2023. – № 2. – С. 35-40
Abstract: Рассматривается образ Лондона как полноправного центрального персонажа британской прозы рубежа XX–XXI вв. Несмотря на накопленный опыт описания столицы Великобритании в викторианском и реалистическом романе, писателям конца ХХ – начала XXI в. удается по-новому взглянуть на данный топос за счет использования приема персонификации. Тенденция к персонификации топоса как ключевой художественной стратегии произведения объясняется, с одной стороны, бурным развитием мировоззренческой парадигмы антропоцентричности, нашедшей применение во всех областях гуманитарного знания, а с другой стороны, действием художественных законов, поскольку сам факт переноса неантропоморфного персонажа из второстепенных в заглавные придает ему определенную долю антропоморфности. Анализируются центральные образы-топосы романов Э. Резерфорда «Лондон» (1997), П. Акройда «Лондон. Биография» (2000) и Дж. Ланчестера «Столица» (2012), а также рассказа Х. Симпсон «Прогулка» (2006). В результате исследования выявляются способы построения антропоморфных образных структур в анализируемых произведениях: физиологическое олицетворение у П. Акройда, культурно-исторический экскурс у Э. Резерфорда, современный социальный срез у Дж. Ланчестера, феноменологическая редукция у Х. Симпсон. Отмечается, что все авторы в той или иной степени прибегают к историческим и литературным аллюзиям, деперсонификации жителей Лондона, перечислительным рядам, полифонии, экомотивам.
Abstract (in another language): The article deals with the image of London as a central character in the British prose of the turn of the 20 th –21 st centuries. Despite the accumulated experience of describing the British capital in the Victorian and realistic novel, the writers of the late 20 th – early 21 st century manage to bring a new perspective on this topos by means of personification. The tendency to use personification of a topos as a key literary strategy of a work is viewed, on the one hand, from the perspective of the rapid development of the worldview paradigm of anthropocentrism, which has found application in all spheres of humanitarian knowledge. On the other hand, it is explained by art laws, since the very fact of transferring a non-anthropomorphic character from secondary to the title character gives it a certain degree of anthropomorphism. The article analysis the topic image of London in «London» (1997) by E. Rutherford, «London. The biography» (2000) by P. Ackroyd and «Capital» (2012) by J. Lanchester, as well as «Conventional» (2006) by H. Simpson. The research reveals the ways of constructing anthropomorphic figurative structures in the analysed works: physiological personification in Ackroyd’s biography, a cultural-historical excursion in Ru therford’s novel, a contemporary social snapshot in Lanchester’s one and a phenomenological reduction in H. Simpson’s story. It is noted that all the authors, to varying degrees, resort to historical and literary allusions, depersonalisation of Londoners, enumeration rows, polyphony, and eco-motifs.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/306025
ISSN: 2709-5738
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
35-40.pdf337,24 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.