Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/305721
Title: Монологичность общения как проблема атомизации школы: герменевтический взгляд
Authors: Король, А. Д.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2023
Citation: Вопросы философии. – 2023. – № 10. – С. 27–35.
Abstract: В статье рассматривается проблема атомизма в педагогике сквозь призму понимания и общения, составляющих канву герменевтического подхода. В качестве основной причины атомизации общения в школе автор представляет монологичность образовательной системы как передачу достижений человечества от учителя к ученику на всех его уровнях – смысловом, целевом, содержательном, технологическом. Одинаковость готовой транслируемой информации разным ученикам предполагает одинаковость ответов учеников «на выходе». Монолог в образовании приводит к дефициту понимания учеником самого себя, Другого и окружающего мира. Это атомизирует общение в школе как сферу учебного разговора, снижает мотивацию к самопознанию и познанию объектов окружающего мира. Безличная информация порождает дистанцию между своим и чужим, между субъектом и объектом. Одним из направлений преодоления подобного атомизма в школе видится усиление «педагогической соборности», – построение диалогичного образования, когда методологической доминантой выступает вопрос ученика, а не учителя. В частности, рассматриваются дидактические основы молчания ученика, которое порождает его способность к самопознанию и открытию.
Abstract (in another language): The article focuses on atomism in education through the prism of understanding and communication which provide the basis for the hermeneutic approach. The author offers a detailed insight into monologue peculiar to the educational system as the main cause of atomistic communication in a school. It reveals itself through the transfer of human achievements from teacher to student at all levels (semantic, target, content, technological). The sameness of prepared information for transferring to diverse learners presupposes the sameness of learners answers as the outcome. Monologue leads to a lack of understanding (increasing distance) expressed by learners themselves, other people and the surrounding environment. Consequently, it disintegrates, or atomizes, classroom communication as a sphere of educational conversation. It also reduces motivation for self knowledge, environmental perception and cognition. Unfamiliar or irrelevant information addressed to learners without their realizing its meanings, goals or a clear answer to the question “Why should I learn it?” creates distance between the Self and the Other, between the subject and the object. One of the solutions to overcome atomism in schools is to improve “pedagogical integrity” that means building dialogue in education. It means that methodological and methodical dominants lie in the learners interest but not the teachers. The article reveals didactic aspects of learners silence which develop their ability to learn about themselves through self-knowledge and self-cognition.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/305721
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Вопросы философии. Король.pdf146,94 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.