Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/300288
Title: | Esagil and the kings of the First Babylonian dynasty |
Other Titles: | Эсагила и цари Первой Вавилонской династии / И. Ю. Лопушанский |
Authors: | Lapushanski, I. Yu. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. История = Journal of the Belarusian State University. Historical sciences. - 2023. - № 3. - С. 33-40 |
Abstract: | The Esagila temple, which was the main temple of the city of Babylon and its supreme god Marduk, has been an important religious center of Mesopotamia since the establishment of the local royal dynasty in the city and especially after the conquests of king Hammurabi. From an ideological point of view, the support of the temples and the gods living in them was the main duty of any Mesopotamian ruler. In this article the data of cuneiform sources on the relationship of the main temple of the god Marduk with the royal power in the Old Babylonian period (2003–1595 BC) are considered. The data of the year formulas of the kings of the First Babylonian dynasty regarding the temples of their kingdom and, in particular, the Esagil temple are analysed. Excerpts from the prologue and epilogue of the Laws of Hammurabi concerning Esagil are also studied. The following conclusions are made in the article: the kings of Babylon installed cult objects in the temple, carried out renovation work in it, and also made offerings of various objects to the gods of Esagila; in the Laws of Hammurabi, particular attention is paid to the special relationship of the king with the temple of Marduk; judicial activity was carried out under Hammurabi, although it is not clear who carried it out, the temple staff or the judges of the king. |
Abstract (in another language): | Храм Эсагила, являвшийся главным храмом города Вавилона и его верховного бога Мардука, был важным религиозным центром Месопотамии со времени установления в городе местной царской династии и особенно после завоеваний царя Хаммурапи. С идеологической точки зрения поддержка храмов и живущих в них богов была главной обязанностью любого месопотамского правителя. Рассматриваются данные клинописных источников о взаимоотношениях главного храма бога Мардука с царской властью в старовавилонский период (2003–1595 гг. до н. э.). Анализируются данные датировочных формул периода Первой Вавилонской династии относительно храмов, в особенности храма Эсагила. Исследуются также отрывки пролога и эпилога Законов Хаммурапи, касающиеся Эсагилы. Делаются следующие выводы: цари Вавилона устанавливали культовые предметы в храме, проводили обновительные работы в нем, а также совершали подношения различных предметов богам Эсагилы; в Законах Хаммурапи уделяется внимание особенным отношениям царя с храмом Мардука; в период правления Хаммурапи в храме осуществлялся суд. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/300288 |
ISSN: | 2520-6338 |
DOI: | 10.33581/2520-6338-2023-3-33-40 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2023, №3 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.