Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/298992
Title: | Лингвокультурная личность как ценность филологического образования (на примере использования батлейки на уроках иностранного языка) |
Other Titles: | Linguistic and cultural personality as a value of philological education (using the example of the use of batleyka in foreign language lessons) / M. S. Budko |
Authors: | Будько, М. С. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего : материалы II Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 35-летию создания каф. риторики и методики преподавания языка и литературы, Минск, 20–21 марта 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: И. М. Саникович (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2023. – С. 198-201. |
Abstract: | Основная тема статьи – формирование поликультурной личности посредством использования батлейки на уроках иностранного (французского) языка и во внеурочной деятельности. Проблема: в современном техногенном социуме стало все сложнее привлечь внимание школьников к изучению классического культурно-исторического и литературного наследия. Педагоги же призваны активизировать и пробудить интерес к знаниям у учащихся. Цель – формирование поликультурной личности на уроках иностранного языка. Ценность такого занятия – синтез языка, истории, культуры и литературы родной страны. Новизна – систематическое использование батлейки для постановки сказок белорусских писателей (на примере произведений для детей Владимира Короткевича) и дальнейшей возможностью их перевода на иностранный (французский) язык |
Abstract (in another language): | The main topic of the article is the formation of a multicultural personality through the use of batleyka in foreign (French) language lessons and extracurricular activities. Problem: in the modern technogenic society, it has become increasingly difficult to attract the attention of schoolchildren to the study of classical cultural, historical and literary heritage. Teachers are called upon to activate and awaken interest in knowledge among students. The goal is to form a multicultural personality in foreign language lessons. The value of such a lesson is the synthesis of the language, history, culture and literature of the native country. The novelty is the systematic use of batleyka for staging fairy tales by Belarusian writers (using the example of works for children by Vladimir Korotkevich) and the further possibility of their translation into a foreign (French) language |
Description: | Секция 3. Лингвокультурная личность как ценность филологического образования |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/298992 |
ISBN: | 978-985-881-464-9 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2023. Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
198-201.pdf | 224,55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.