Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/297190
Title: | Философия образования в Беларуси: проблемное поле и перспективы |
Other Titles: | Philosophy of education in Belarus: problem field and prospects / Zheng Ren |
Authors: | Чжэн Жэнь |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Науковедение |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. – 2023. – № 1. – С. 51-56 |
Abstract: | Определены истоки философии образования в Беларуси, различающиеся предметным полем, категориальным аппаратом и используемыми теоретическими подходами: философские идеи белорусских просветителей, советская традиция философских вопросов педагогики, теория марксизма, а также западная философская традиция. Дальнейшее развитие философии образования в Беларуси характеризуется доминированием одного из данных подходов или синтезом таких подходов. Социально-политические и экономические изменения белорусского общества оказали существенное влияние на институционализацию философии образования. Они также воздействовали на проблемное поле, используемые методы и применяемые подходы данной научной дисциплины. Выделены этапы развития фило софии образования как академической дисциплины (этап становления (1990–2000-е гг.) и современный этап развития (начало XXI в. – настоящее время)) и области специальных исследований в Беларуси. |
Abstract (in another language): | The article identifies the origins of the philosophy of education in Belarus – the philosophical ideas of the Belarusian enlighteners, the Soviet tradition of «philosophical questions of pedagogy», the theory of Marxism, as well as the Western philosophical tradition, differing in the subject field, categorical apparatus, theoretical approaches used. The further development of the philosophy of education in the Belarus is characterised by the dominance of one of these approaches or their synthesis. The change in the political and socio-economic situation in Belarus has had a decisive impact on the very possibility of the existence of the philosophy of education, on the ideas about the problem field of the philosophy of education, the methods used and the approaches used. The following stages of the development of the philosophy of education as an academic discipline (the stage of formation (1990–2000s) and the modern stage of the development (the beginning of the 21 st century – present time)) and field of research in Belarus are highlighted. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/297190 |
ISSN: | 2520-2251 |
DOI: | 10.33581/2520-2251-2023-1-51-56 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2023, №1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.