Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/296882
Title: Академическая образовательная система как объект социологического изучения
Other Titles: Academic education system as an object of sociological study / M. G. Volnistaya
Authors: Волнистая, М. Г.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. – 2023. – № 1. – С. 71-81
Abstract: Исследуется система учреждений высшего образования Беларуси. Применяется методология общей теории систем и теории социальных систем. Выявляются факторы трансформации академических образовательных систем в условиях глобальных институциональных изменений архитектоники высшей школы. Указываются особенности академической трансформации, происходящей под влиянием цифровизации, массовизации и коммерциализации высшего образования. Исследуется восприятие сообществом высшей школы академических аномалий, проявляющихся в результате институциональных изменений в сфере образования. Эмпирической базой социологического исследования выступают результаты республиканского экспертного опроса, проведенного среди представителей белорусского академического сообщества (преподавателей, ведущих специалистов и руководителей структурных подразделений столичных и региональных университетов).
Abstract (in another language): In this article the object of sociological study is academic systems of higher education institutions in Belarus. The author applies the methodology of general systems theory and social systems theory. The factors of academic systems transformation in the conditions of global institutional changes of higher school architectonics are researched. The author identifies the peculiarities of the processes of academic transformation occurring under the influence of digitalisation, massification and commercialisation of higher education. The author investigates the perception of academic anomalies by the academic community of higher education as a result of transformations and institutional changes in education. The empirical basis for the sociological study includes the results of the national expert survey conducted among the academic community of Belarusian higher education institutions. The research involved higher school teachers, leading specialists and heads of the structural divisions of metropolitan and regional higher education institutions.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/296882
ISSN: 2521-6821
DOI: 10.33581/2521-6821-2023-1-71-81
Sponsorship: Статья подготовлена при поддержке гранта ректора Белорусского государственного университета. = This article was prepared with the support of grant of the rector of the Belarusian State University.
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
71-81.pdf901,54 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.