Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/296488
Title: Музыка в драматическом театре Китая периода его зарождения
Other Titles: Music in the Chinese drama theater during its inception / Ye Haowen
Authors: Е Хаовэнь
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Искусство. Искусствоведение
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Проблемы современного востоковедения : материалы II Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 30 июня – 1 июля 2022 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: В. Р. Боровой (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2022. – С. 305-311.
Abstract: В статье анализируется практика включения традиционной вокальной и инструментальной музыки в постановки китайского драматического театра в период его зарождения, прослеживаются источники ее заимствования, функции песенных эпизодов, особенности их укоренения. Затрагивается проблема аутентичности «разговорной драмы». Ранее, говоря о формировании эстетики нового театра, русскоязычные исследователи не уделяли внимания этому ключевому отличию «новых» и «старых» драм. Автор приходит к выводу, что неотъемлемость музыкального компонента – одна из главных особенностей вэньминси и его стратегия локализации, основанная на опыте традиционного театра и предпочтениях аудитории, а также отмечает уникальность драм, в которых «новый» и «старый» театры выступали как равноправные партнеры
Abstract (in another language): The article analyzes the practice of including traditional vocal and instrumental music in the performances of the Chinese drama theater during its inception, traces the sources of its borrowing, the functions of song episodes, and the peculiarities of their rooting. The problem of authenticity of spoken drama is touched upon. Earlier, speaking about the formation of the aesthetics of the new theater, Russian-speaking researchers did not pay attention to this key difference between xinju and jiuju. The author comes to the conclusion that the inseparability of the musical component is one of the main features of wenmingxi and its localization strategy based on the experience of traditional theater and audience preferences. Also the author notes the uniqueness of dramas in which the "new" and "old" theaters acted as equal partners
Description: Секция 4. Искусство стран Востока
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/296488
ISBN: 978-985-881-441-0
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2022. Проблемы современного востоковедения

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
305-311.pdf630,1 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.