Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/290652
Title: | Реформа высшего образования и технические вузы Беларуси в 1930–1936 гг. |
Other Titles: | Reform of higher education and technical universities of Belarus in 1930–1936 / A. N. Kuksa |
Authors: | Кукса, А. Н. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. История = Journal of the Belarusian State University. Historical sciences. – 2022. – № 4. – С. 5-14 |
Abstract: | Проанализированы основные направления реформирования высшего технического образования СССР в 1930-х гг. Отмечены особенности данного процесса в Беларуси. На основании впервые введенных в научный оборот архивных материалов раскрывается специфика развития высшей технической школы Беларуси на примере Белорусского государственного политехнического института (Минск) и Белорусского государственного механико-машиностроительного института (Гомель). Отмечается, что начальный период перестройки высшей школы в СССР на западноевропейских принципах показал свою несостоятельность. Огромные территории, масштабные проекты индустриализации и коллективизации требовали внимания не узкого специалиста, а инженера, способного решать сложные, комплексные проблемы. Сельскохозяйственное машиностроение уже в 1930 г. начало отказываться от применения западноевропейских образцов техники, так как в условиях создаваемых колхозов и совхозов они были малопроизводительными и неэффективными. Данные обстоятельства содействовали изменению концепции высшего образования, которая в 1932 г. сориентировалась на сохранение университетов, укрупнение вузов и специальностей. Проведенные реформы были закреплены Конституцией СССР 1936 г., что позволило высшей школе приобрести позитивные черты – общедоступность, демократичность и фундаментальность. Ликвидация в 1936 г. Всесоюзного комитета по высшему техническому образованию при СНК СССР и создание Всесоюзного комитета по делам высшей школы при СНК СССР означали завершение процесса построения высшей школы в СССР. |
Abstract (in another language): | The article presents the results of the analysis of the main directions of the reform of higher technical education of the USSR in the 1930s and their features in Belarus. On the basis of archival materials introduced into scientific circulation for the first time, the specifics of the development of the higher technical school of Belarus are revealed on the example of the Belarusian State Polytechnic Institute (Minsk) and the Belarusian State Mechanical Engineering Institute (Gomel). It is no ted that the short period of restructuring of higher education on the principles of Western European approaches soon showed its inconsistency in the USSR. Huge territories, large-scale projects of industrialisation and collectivisation required not a narrow specialist, but an engineer capable of solving complex problems. Agricultural engineering already in 1930 began to abandon the use of Western European models of equipment, which, due to their orientation to the farmer in conditions of the huge size of collective farms and state farms, were unproductive and ineffective. These circumstances contributed to the change in the concept of higher education, which was oriented in 1932 to the consolidation of universities and specialties. The reforms carried out were enshrined in the USSR Constitution of 1936, which allowed the higher school to acquire those features that distinguished it in a favorable light in the world – accessibility, democracy and fundamentality. The liquidation of the All-Union Committee on Higher Technical Education in the same year and the creation of the All-Union Committee on Higher Education meant the completion of the process of building a higher school in the USSR. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/290652 |
ISSN: | 2520-6338 |
DOI: | 10.33581/2520-6338-2022-4-5-14 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2022, №4 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.