Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/290650
Title: | Философские основания семантического поворота в теории дизайна |
Other Titles: | Philosophical foundations of the semantic turn in the design theory / H. S. Gafarov |
Authors: | Гафаров, Х. С. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Комплексные проблемы общественных наук |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Человек в социокультурном измерении = Human in the socio-cultural dimension. – 2022. – № 2. – С. 77-85 |
Abstract: | Выявляются философские основания семантического поворота в теории дизайна, связанные с аппликацией и адаптацией к данной теории достижений в области философии языка, конструктивистской, экологической, диалогической философии и символического интеракционизма. Философия языка подвергает критике универсалистские концепты промышленного дизайна, основанного на новоевропейской науке, и направляет внимание дизайнера на дискурс о формах, материалах и функциях. Радикальный конструктивизм дает дизайнеру возможность понять, что артефакты существуют по внешним причинам, но концептуализируются и конструируются самим человеком. Экологическая философия предлагает дизайнеру иной путь к человекоцентрированности, делая акцент на заданности свойств артефактов человеческим восприятием. Возможности взаимодействия с артефактами определяются теми значениями, которые вырабатываются пользователями, а не свойствами самих артефактов. Символический интеракционизм делает акцент на социальной природе значения: артефакты вплетены в историю и связаны с использованием языка. Диалогическая философия ориентирует новую теорию дизайна на рассмотрение артефактов как конструируемых в процессе диалога, эксплицирует значимость диалоговых процессов для преодоления изоляции дизайнера в постиндустриальном обществе. |
Abstract (in another language): | The paper reveals the philosophical foundations of the semantic turn in design theory. The semantic turn occurred due to the application and adaptation to the design theory the achievements of the philosophy of language, constructivist philosophy, ecological philosophy, symbolic interactionism and dialogic philosophy. The philosophy of language criticises the universalist concepts of industrial design, which is based on new European science. It directs the designer’s attention to a discourse about forms, materials and functions. Radical constructivism gives the designer the opportunity to understand that the existence of artifacts has external causes, but the artifacts are conceptualised and constructed by the person himself. Ecological philosophy offers the designer a different way to human-centeredness. It emphasises that the properties of artifacts are determined by human perception. The ability to interact with artifacts is formed by the meanings that are generated by users, and not by the properties of the artifacts themselves. Symbolic interactionism emphasises the social nature of meaning – artifacts are woven into the history and linked to the use of language. Dialogic philosophy focuses the new design theory on the consideration of artifacts as phenomena that are constructed in the process of dialogue. It explicates the importance of dialogue processes for overcoming the designer’s isolation in a post-industrial society. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/290650 |
ISSN: | 2709-5738 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2022, №2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.