Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/287894
Title: | Digital innovations through the prism of perception by Belarusian students |
Other Titles: | Цифровые инновации сквозь призму восприятия белорусскими студентами / Л. Г. Титаренко |
Authors: | Titarenko, L. G. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Информатика |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. – 2022. – № 3. – С. 58-64 |
Abstract: | In the sphere of higher education the imposed digitalisation of learning processes under conditions of the pandemic has made distance forms of education a reality for most students and therefore helped them increase their level of knowledge of information and communication technologies and competences. Digital innovations have become the key features of an image of a contemporary society that most students constructed in their consciousness. However, virtual reality differs from the real everyday life that is not necessarily technologically advanced. This contradiction can be an important reason for several risks and illusions emerging in the students’ perception of digital transformation and overpriced expectations from the processes of digitalisation at work, study and everyday life. Depending on the type of students’ assessments of the role of digital innovations in a society, five theoretical patterns of students’ attitudes towards digital innovation have been selected. The results from this research indicate the importance of the university learning environment to discuss with the students the real benefits and potential threats of digital innovations. |
Abstract (in another language): | Отмечается, что вынужденная цифровизация в сфере высшего образования, начатая в условиях пандемии, способствовала внедрению дистанционных форм обучения студентов, а следовательно, повысила их уровень владения информационно-коммуникационными технологиями. Цифровые инновации стали неотъемлемыми атрибутами современного общества. Приводится мысль о том, что виртуальная реальность отличается от повседневной жизни, которая не обязательно является технологически продвинутой. Это противоречие может стать причиной непредвиденных рисков и иллюзий, возникающих в процессе восприятия студентами цифровой трансформации, а также завышенных ожиданий молодежи от внедрения цифровизации. В зависимости от типа оценок студентами роли информационно-коммуникационных процессов в жизни общества выделены пять теоретических моделей отношения студентов к цифровым инновациям. Сделан вывод о важности учебной среды университета для обсуждения преимуществ и угроз цифровых инноваций со студентами. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/287894 |
ISSN: | 2521-6821 |
DOI: | 10.33581/2521-6821-2022-3-58-64 |
Sponsorship: | The research was supported by the state program of scientific research of the Republic of Belarus (project No. 696/97) and the grant of the Belarusian Republican Foundation for Fundamental Research (No. Г21АРМ-020). = Статья подготовлена при финансовой поддержке государственной программы научных исследований Республики Беларусь (договор № 696/97) и гранта Белорусского республиканского фонда фундаментальных исследований (№ Г21АРМ-020). |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2022, №3 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.