Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/286485
Title: | Формирование потенциала социальной активности молодежи в системе дополнительного образования |
Other Titles: | The forming of potential of youth social activity in the system of additional education / A. A. Pokhomova, I. A. Yakovleva |
Authors: | Похомова, А. А. Яковлева, И. А. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. – 2022. – № 2. – С. 97-107 |
Abstract: | Представлен социологический анализ востребованных обществом форм социальной активности детей и молодежи. На основе материалов локального эмпирического социологического исследования обосновывается роль дополнительного образования детей и молодежи как уникальной социокультурной практики и вида образования, направленного на приращение ресурсных возможностей личности обучающегося в формировании и реализации моделей просоциального поведения. Анализируются ценностно-нормативные установки учащейся молодежи в отношении феномена лидерства как социально-ролевой позиции, обеспечивающей эффективность и культуру социального действия. Рассматривается выявленный запрос на комплекс знаний и навыков, направленных на развитие социальных компетенций, которые обеспечивают успешность лидерской позиции при проектировании, организации и управлении социально значимыми инициативами молодежи. Мотивация и формы проявления общественной активности в реализации различных инициатив рассматриваются как выражение социальных качеств личности, характеризующих ее потенциал и возможность конструктивной деятельности. Анализируется волонтерство как актуальная социальная практика, призванная создать дополнительные ресурсы как для групп, являющихся воспринимающей стороной добровольческой активности, так и для самих субъектов проявления социально активного действия и реализации поддерживающей модели просоциального поведения. |
Abstract (in another language): | The article presents a sociological analysis of the demanded by society forms of social activity of children and youth. Based on the materials of the local empirical sociological research, the role of additional education of children and youth as a unique socio-cultural practice and type of education directed to increasing the resource possibilities of the student’s personality in formation and realisation of models of prosocial behaviour. The materials of the sociological research presented in the article analyse the value-normative attitudes of students regarding the demonstration of the phenomenon of leadership as a socio-role position that ensures the effectiveness and culture of social action. The identified request for a set of knowledge and skills aimed at the development of social competencies that provide the success of a leadership position in the planning, organisation and management of socially significant youth initiatives is considered. Motivation and forms of manifestation of social activity in the implementation of initiatives of various directions are considered as an expression of the social quality of the individual, which characterises its potential and the possibility of constructive activity. The article is highlighted and analysed volunteerism as an actual social practice aimed at creating additional resources for both groups that are the perceiving side of volunteerism, and for the subjects themselves of the manifestation of socially active action and the realisation of a supportive model of prosocial behaviour. |
Description: | Статья подготовлена в рамках научно-исследовательской работы «Развитие национальной модели неформального (дополнительного) образования детей и молодежи в контексте международной этнокультурной динамики» (№ ГР20212198). Авторы выражают благодарность научному руководителю проекта члену-корреспонденту НАН Беларуси, доктору социологических наук, профессору А. Н. Данилову. = The article was prepared within the framework of the research project «Development of the national model of informal (additional) education of children and youth in the context of international ethno-cultural dynamics» (No. ГР20212198). The authors express their gratitude to the scientific supervisor of the project corresponding member of the National Academy of Sciences of Belarus, doctor of science (sociology), full professor A. N. Danilov. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/286485 |
ISSN: | 2521-6821 |
DOI: | 10.33581/2521-6821-2022-2-97-107 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2022, №2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
97-107.pdf | 376,26 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.