Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/285849
Title: | Категории эстетики как объект рефлексии древнекитайских философов |
Other Titles: | Categories of aesthetics as an object of reflection of ancient Chinese philosophers / M. M. Sokolovskaya |
Authors: | Соколовская, М. М. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Искусство. Искусствоведение |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Проблемы современного востоковедения : материалы I Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 1–2 июля 2021 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: В. Р. Боровой (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 220-225. |
Abstract: | Статья посвящена изучению понятий «прекрасное» и «искусство» в контексте представлений традиционной эстетики Китая. Воспроизводятся смыслы таких ключевых категорий китайской эстетики, как ци и фэн. Тексты выдающихся древнекитайских философов (Конфуций, Мэн-цзы, Мо-цзы, Лао-цзы, Чжуан-цзы, Сюнь-цзы, Цзун Бин) осмысливаются в качестве ценных первоисточников эстетической мысли. Цель исследования – продемонстрировать своеобразие понимания китайскими мыслителями ряда фундаментальных категорий эстетики. Результаты исследования имеют научную и практическую значимость. Могут стать основанием для разработки эстетических принципов современного художественного творчества, также могут быть использованы с целью интенсификации культурных связей между Китаем и Республикой Беларусь. Для белорусского философско-эстетического дискурса избранная проблема исследования является новой |
Abstract (in another language): | The article is devoted to the study of the concepts of beauty and art in the context of traditional Chinese aesthetics. The meanings of such key categories of Chinese aesthetics as qi and feng are reproduced. The texts of outstanding ancient Chinese philosophers (Confucius, Meng-zi, Mo-zi, Lao-zi, Chuang-zi, Xun-zi, Tsung Bin) are interpreted as valuable primary sources of aesthetic thought. The aim of the study is to demonstrate the uniqueness of the Chinese thinkers – understanding of a number of fundamental categories of aesthetics. The results of the study are of scientific and practical significance. They can become the basis for the development of aesthetic principles of modern artistic creativity, and can also be used to intensify cultural ties between China and the Republic of Belarus. For the Belarusian philosophical and aesthetic discourse, the chosen research problem is new |
Description: | Секция 2. Культурное многообразие стран Востока |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/285849 |
ISBN: | 978-985-881-137-2 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2021. Проблемы современного востоковедения |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
220-225.pdf | 569,41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.