Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/277160
Title: | Сістэма навучання піяраў літоўскай правінцыі на беларускіх землях ад рэформы С. Канарскага да часоў адукацыйнай камісіі (1773–1794 гг.) |
Authors: | Заблоцкая, Т. М. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Минск : РИВШ |
Citation: | «Вышэйшая школа» : навукова-метадычны і публіцыстычны часопіс. - 2021. - № 5. - С. 54-57. |
Abstract: | Трывалае становішча сярод каталіцкіх ордэнаў у Рэчы Паспалітай займаў ордэн піяраў. Палітычнае становішча ў краіне патрабавала правядзення рэформы ў галіне адукацыі. Ордэн піяраў здолеў не толькі ўмацаваць свае пазіцыі, але і прыняць актыўны ўдзел у рэфармаваннi сістэмы навучання. Аднак выявіліся пэўныя асаблівасці ў функцыянаванні Літоўскай і Польскай правінцый піяраў. Літоўскія піяры праяўлялі пэўную самастойнасць пры ажыццяўленні працэсу навучання. Аднак ім прыходзілася прытрымлівацца новаўвядзенняў у адукацыйнай палітыцы Рэчы Паспалітай. |
Abstract (in another language): | The Order of piarists held a strong position among the Catholic orders of the Polish-Lithuanian Commonwealth. The political situation in the country demanded a reform in the field of education. The Order of piarists was able not only to strengthen its position, but also to take an active part in reforming the education system. However, the peculiarities of the functioning of the provinces of Lithuania and Poland came to light. The piarist of the Lithuanian government showed a certain independence in the implementation of the educational process. However, they had to follow the innovations that took place in the educational policy of the Polish-Lithuanian Commonwealth. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/277160 |
ISSN: | 2076-4383 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2021, №5 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Заблоцкая_ВШ_2021-5-054-057.pdf | 265,28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.