Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/275402
Title: | Accessible education: designing the educational environment for sustainable development |
Other Titles: | Доступное образование: проектирование образовательной среды для устойчивого развития / Е. Н. Дзятковская, Г. К. Длимбетова, А. Д. Дзятковский |
Authors: | Dziatkovskaya, E. N. Dlimbetova, G. K. Dziatkovskii, A. D. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Экология = Journal of the Belarusian State University. Ecology. - 2021. - № 4. - С. 20-27 |
Abstract: | The problem of achieving accessible and quality education set by the Global Action Programme on Education for Sustainable Development (2014) is discussed. It reveals the connection between accessibility of education and making it inclusive in its broadest sense, as education for all. The author hypothesizes that many of the difficulties that arise in the organization of inclusive education could be eliminated at the stage of designing the educational environment. The requests of modern pedagogy for educational environments of general education are analyzed and it is concluded that they do not fully reflect the interests of inclusive education. The aim of the study was to the principles of designing an accessible educational environment of general education organizations that implement inclusion. The general and special approaches to designing an accessible educational environment in conditions of inclusion were considered. The role of health-saving and developing character of the educational environment, and also its cultural and natural appropriateness to provide accessibility of education for all students as subjects of educational activity and subjects of health is grounded. |
Abstract (in another language): | Рассмотрена проблема достижения доступного и качественного образования, поставленная Глобальной программой действий в области образования для устойчивого развития (2014). Раскрывается связь доступности образования с приданием ему инклюзивного характера в его широком понимании, как образования для всех. Автор выдвигает гипотезу о том, что многие из трудностей, которые возникают при организации инклюзивного образования, могли бы быть устранены еще на стадии проектирования образовательной среды. Проанализированы запросы современной педагогики к образовательным средам общего образования и сделан вывод о том, что в них не в полной мере отражены интересы инклюзивного образования. Цель исследования – принципы проектирования доступной образовательной среды общеобразовательных организаций, реализующих инклюзию. Рассмотрены общие и специальные подходы к проектированию доступной образовательной среды в условиях инклюзии. Обоснована роль здоровьесберегающего и развивающего характера образовательной среды, а также ее культуро и природосообразности для обеспечения доступности образования для всех обучающихся, как субъектов учебной деятельности и субъектов здоровья. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/275402 |
ISSN: | 2521-683X |
DOI: | 10.46646/2521-683X/2021-4-20-27 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2021, №4 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.