Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/274707
Title: Модели потребления контента новых медиа населением Беларуси: теоретико-методологический аспект построения
Other Titles: Content consumption patterns new media by the population of Belarus: theoretical and metho dological aspect of the construction / А. М. Belski
Authors: Бельский, А. М.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2021. - № 4. - С. 97-109
Abstract: Обозначается актуальность исследования медиапрактик населения с выходом на формирование относительно устойчивых моделей медиапотребления в условиях рефлексируемого роста воздействия такого игрока информационного поля, как новые медиа. Характеризуются особенности и подходы типологизации и классификации социальных субъектов, отражаются возможные противоречия в ходе реализации указанных процедур. Обосновывается двухэтапный сценарий исследования медиапотребления белорусского населения с созданием со циальных портретов потребителей традиционных и новых медиа. Обзорно уточняется содержание данных конструктов. На примере репрезентативного социологического исследования демонстрируются возможности факторного и кластерного анализа в эмпирической типологизации, осуществляемой при помощи программных средств, с детальным описанием процедур и путей разрешения возможных сложностей. Приводится и интерпретируется авторская пятикомпонентная типология моделей медиапотребления, обосновывается возможность ее применения на практике с имеющимся массивом первичной социологической информации на основе расчета дополнительных показателей. Полученные результаты могут найти применение в социологии массовой коммуникации и средств массовой информации, адресованы специалистам в области социологии общественного мнения, теорий информационного общества, а также теории и методологии социологии.
Abstract (in another language): The article indicates the relevance of the study of media practices of the population with the exit to the formation of relatively stable models of media consumption in the conditions of the reflexive growth of the impact of such a player in the information field as new media. The characteristics of the features of the typologisation and classification of social subjects are given, possible approaches to typologisation and classification are reflected, as well as those contradictions that may arise during the implementation of the designated research procedures. A two-stage scenario for the implementation of the study of media consumption of the population of Belarus with the derivation of social portraits of consumers of traditional and new media finds its justification, the content of these constructs is reviewed. Using a practical example of an independent representative sociological research, the possibilities of factor and cluster analysis in empirical typology using software are demonstrated with a detailed description of the implementation of procedures and proposals for ways to resolve possible difficulties in the course of their application. The author presents and interprets the author’s five-component typology of media consumption models with an exit to the possibility of its application in wide practice with the available array of primary sociological information on the basis of calculating a number of additional indicators. The results obtained can find their application in the sociology of mass communication and the media and are addressed to specialists in the field of sociology of public opinion, theories of the information society, as well as the theory and methodology of sociology.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/274707
ISSN: 2521-6821
DOI: 10.33581/2521-6821-2021-4-97-109
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021, №4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
97-109.pdf458,63 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.