Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/274703
Title: Постсоветские тренды развития дополнительного образования детей и молодежи: белорусский кейс
Other Titles: Post-Soviet trends in the development of nonformal education of children and youth: Belarusian case / I. A. Yakovleva
Authors: Яковлев, И. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2021. - № 4. - С. 69-81
Abstract: Анализируются процессы социогенеза и трансформации системы дополнительного образования детей и молодежи в социально-временном континууме, который задан вызовами становления Республики Беларусь как суверенного государства. Представлены основные социокультурные форматы и тренды инновационного развития дополнительного образования как социальной системы и социально-образовательной практики. Исследуются методологические подходы к анализу данного полипредметного вида образования, который не регламентируется государственными стандартами. Отмечается, что в настоящее время дополнительное образование рассматривается в качестве социальной технологии образования, воспитания и развития. Приводится актуальная статистическая информация о социальных акторах, которые реализуют дополнительное образование детей и молодежи в Республике Беларусь. Данный подход позволяет рассматривать дополнительное образование как социосферу ресурсных возможностей, повышающих эффективность социализации обучающихся.
Abstract (in another language): In this article the author analyses the processes of sociogenesis and transformation of the system of additional education for children and youth in the social-temporal continuum which is set by the challenges of the post-Soviet period of the formation of the Republic of Belarus as a sovereign state. The main socio-cultural formats and trends of innovative development of additional education that presented as a social system and socio-educational practice were studied. The author explores methodological approaches to the analysis of additional education as a variable polydisciplinary type of education which is not regulated by state educational standards. Today additional education is considered as a social technology of formal edu cation, non-formal education and development. The article provides up-to-date statistical information about social actors who implement additional education for children and youth in the Republic of Belarus. This approach allows us to consider additional education as a sociosphere of resource opportunities that increase the efficiency of socialisation process of students.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/274703
ISSN: 2521-6821
DOI: 10.33581/2521-6821-2021-4-69-81
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021, №4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
69-81.pdf3 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.