Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/271240
Title: «Логика предмета» и логика образования
Other Titles: «Logic of the subject» and logic of education / M.A. Shkepu
Authors: Шкепу, М. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Актуальные проблемы гуманитарного образования : материалы VIII Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 22–23 окт. 2021 г. / Бел. гос. ун-т ; редкол.: О. А. Воробьева (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 238-243.
Abstract: Актуализация понятия «логика предмета» в контексте феномена логики образования представлена в статье в следующих измерениях: в значении единства абстрактного мышления и прикладной формы труда как первичного критерия истинности познания; в значении закономерностей становления определенной формы материального движения и необходимости ее отображения в исторической и теоретической логике той или иной науки; в значении интеграции форм материального движения в производственной практике истории и «производстве» самой истории; в доведении единства «логики предмета» и логики истории до исторического самосознания индивида и общества в целом; в контексте завершения единой картины мира в логике обобществления самой истории. Обосновывается идея, что алогизм современной системы образования является и причиной, и производной сущностного распада истории эпохи постмодерна. В этом случае необходимость диалектического мышления и развития подменена метафизикой расщепленного эмпиризма, сопутствующий диссонансу общественных отношений и исторического самосознания молодежи. В таком случае, «революционный возраст» становится субъективным фактором общественного регресса. Автор обосновывает свои идеи на примере «революционного» волюнтаризма в образовании в Румынии после событий 1989-го г., устанавливает закономерность между онтологическими инверсациями истории постмодерна и субъективистскими манипуляциями искусственно создаваемыми реальностями, а также пространством образовательных систем
Abstract (in another language): The actualization of the concept of «logic of the subject» in context of phenomenon of the logic of education is presented in the article in following definitions: in the meaning of unity of abstract thinking and practical form of work as the primary criterion for the truthful cognition; in the sense of the patterns of formation of a certain form of material movement and the need for its display in historical and theoretical logic of a particular science; in the sense of the integration of forms of material movement in the productive practice of history and the «production» of history itself; in bringing the unity of the «logic of the subject» and the logic of history to the historical self-consciousness of the individual and society as a whole; in the context of completion of a single picture of the world in the logic of socialization of the history. The idea is substantiated that the alogism of the modern system of education is the cause and the derivative disintegration of the postmodern era history. In this case, the need for dialectical thinking and development is replaced by the metaphysics of the split of empiricism, which is concomitant of dissonance in social relations and the historical self-consciousness of youth. In this case, the «revolutionary age» becomes a subjective factor of social regression. The author substantiates his ideas on the example of «revolutionary» voluntarism in Romanian education after the events of 1989, establishes a pattern between ontological inversions of postmodern history and subjectivist manipulations of artificially created realities, as well as the space of educational systems
Description: Раздел 4. Теория и практика естественнонаучного знания в системе гуманитарного образования = Section 4. Theory and practice of scientific knowledge in humanitarian education system
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/271240
ISBN: 978-985-881-213-3
Appears in Collections:2021. Актуальные проблемы гуманитарного образования

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
238-243.pdf451,6 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.