Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/270696
Title: | Словацко-российские культурно-просветительские и научные связи в XVIII в. |
Other Titles: | Slovak-Russian cultural, educational and scientific ties in the 18th century |
Authors: | Даниш, Мирослав |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Российские и славянские исследования : науч. сб. Вып. 10 / редкол. : А. П. Сальков, О. А. Яновский (отв. редакторы) [и др.]. — Минск : БГУ, 2015. — С. 31-41. |
Abstract: | Установление и развитие словацко-российских контактов в сфере науки, культуры и просвещения в XVIII в. было обусловлено взаимным устремлением российских ученых и словацких интеллектуалов найти общие подходы к историческому прошлому обоих народов в контексте просветительских концепций славянской взаимности. Культурный диалог не ограничился академическими связями, большое количество выходцев из Словакии оставили свой след в сфере медицины и гражданского строительства Российской империи. |
Abstract (in another language): | The establishment and development of Slovak Russian contacts in such spheres as science, culture, and enlightenment in the 18 century was determined in many ways by the mutual aspiration of the scientists of Russian and Slovak intellectuals to find the common approaches towards the historical past of both peoples in the context of the educational concepts of Slavonic reciprocity. However the cultural dialogue was not limited to academic relations. A large number of emigrants from Slovakia influenced the spheres of medicine and civil engineering in the Russian Empire. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/270696 |
ISSN: | 1995-5634 |
Appears in Collections: | Выпуск 10. - 2015. - 352 с. |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Miroslav Danich.pdf | 192,77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.