Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/268506
Title: Усиление идеологической компоненты учебного процесса в советской высшей школе в 1920-х гг.
Authors: Петаченко, Г. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : РИВШ
Citation: «Вышэйшая школа» : навукова-метадычны і публіцыстычны часопіс. - 2021. - № 2. - С. 41-44.
Abstract: Статья посвящена сложной и малоизученной проблеме формирования новых принципов учебного процесса в советской высшей школе в 1920-х гг. На протяжении 1920-х гг. шел сложный процесс осмысления и освоения ее новых парадигм, которые приспосабливались, адаптировались к реальной ситуации, к изменяющимся общим политическим идеологемам. В основу реформирования легла не только общая идея создания человека нового типа, освобожденного от «буржуазного наследия прошлого», но и нового – «красного» – специалиста. В результате за это десятилетие наметились коренные изменения в структурных, организационных и идеологических основах советской высшей школы.
Abstract (in another language): The article is devoted to the complex and poorly studied problem of forming new principles of the educational process in the Soviet higher school in 1920. Throughout the 1920s, there was a complex process of understanding and mastering its new paradigms, which also adapted, adapted to the real situation, to the changing General political ideologies. The reform was based not only on the General idea of creating a new type of person, freed from the “bourgeois heritage of the past”, but also a new “red” specialist. As a result, fundamental changes in the structural, organizational, and ideological foundations of the Soviet higher school were outlined during this decade.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/268506
ISSN: 2076-4383
Appears in Collections:2021, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Петаченко_ВШ_ 2021-2-041-044.pdf282,22 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.