Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/267685
Title: Особенности переживания эмоционального выгорания в нарративах педагогов
Other Titles: Features of experience of emotional burnout in teachers’ narratives / K. I. Tsukhai
Authors: Цюхай, Е. И.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. - 2021. - № 2. - С. 87-96
Abstract: Представлен результат анализа субъективного опыта педагогов, с которыми было проведено тематическое полуструктурированное интервью. Главный акцент при этом делался на их переживании состояния эмоционального выгорания и его вербальном описании. Различная степень такого выгорания сказывается на особенностях повествования педагогов. Нарративы педагогов с высокой степенью эмоционального выгорания отличались меньшей последовательностью и целостностью жизненного сюжета. Индикатором эмоционального напряжения, отраженного в переживании этих педагогов, является неспособность соединить фрагменты прошлого в единый рассказ, наблюдается нарушение в последовательности его изложения. Данные особенности проявлялись как на уровне отдельных фрагментов, так и в процессе всего повествования.
Abstract (in another language): The article presents the result of the analysis of the subjective experience obtained during a semi-structured thematic interview of school teachers. The main focus is on their experience of burnout and its verbal description. Different degrees of burnout are reflected in the peculiarities of the teachers’ narrative. The narratives of teachers with a high degree of burnout were characterised by less consistency and integrity of the life plot. An indicator of emotional tension, which is reflected in the experience of teachers, is the inability to connect fragments of the past into a single story, a violation of its sequence. These features were manifested both at the level of individual fragments and at the level of the entire narrative.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/267685
ISSN: 2520-2251
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
87-96.pdf380,56 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.