Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/261807
Title: Особенности процесса обновления базовых ценностей в меняющейся реальности (на примере Республики Беларусь)
Other Titles: Features of the basic values transformation in the changing reality (on the example of the Republic of Belarus)
Authors: Данилов, А.Н.
Ротман, Д.Г.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
Issue Date: 2019
Publisher: RUDN Unibersity
Citation: RUDN J Sociology 2019;19(4):678-691.
Abstract: В статье анализируются данные проекта «Европейские ценности» (EVS), а также социологического мониторинга информационного поля Республики Беларусь, проведенного Центром социологических и политических исследований Белорусского государственного университета (ЦСПИ БГУ). Авторы приходят к заключению, что базовые ценности белорусов практически не отличаются от ценностей жителей других европейских государств; ценностное сознание жителей Беларуси формировалось на протяжении веков под влиянием ключевых событий европейской истории; ценности общества, в том числе в современных условиях, меняются медленно, их реформирование даже в незначительной степени может осуществляться на протяжении жизни как минимум двух поколений; изменение базовых ценностей невозможно под внешним или внутренним давлением. Попытки быстро под давлением изменить ценностные предпочтения приводят, как правило, к накоплению негативных настроений и в конечном итоге к социальным взрывам. Современные технологии открывают широкие возможности информационного насилия, манипуляции общественным сознанием. Информационное воздействие традиционных СМИ и Интернета (включая социальные медиа) - один из факторов формирования ценностных ориентаций. Медиапространство создает условия для возникновения устойчивого интеллектуального фона, который формирует восприятие и последующую поведенческую реакцию индивида на происходящие в стране и в мире события. Изменяющаяся реальность задает новую ценностную матрицу, а ключевым технологическим игроком становятся СМИ - в формате новых информационно-коммуникационных возможностей.
Abstract (in another language): The article presents the data of two research projects-European Values Study (EVS) and sociological monitoring of the information field of the Republic of Belarus conducted by the Centre for Sociological and Political Studies of the Belarusian State University. The authors make the following conclusions: The basic values of the Belarusians are quite similar to the values of other European countries; the values of the Belarussians have developed for centuries under the influence of the key events in the European history; the values of society change slowly and can be transformed only in the life cycle of at least two generations; changes in the basic values are impossible under any external or internal pressure. Any attempts to quickly change value preferences of the people under pressure usually lead to the accumulation of negative moods and finally to social upheavals. Contemporary technologies open wide opportunities for informational violence and manipulation of public consciousness. The informational impact of the traditional media and the Internet (including social media) became one of the main factors affecting the structure and content of individual value orientations. The media create the sustainable intellectual background that determines the individual perception and subsequent behavioral response to events in the country and the world. The changing everyday reality forms a new value matrix, and the media become the key technological player due to the new information-communication possibilities.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/261807
DOI: 10.22363/2313-2272-2019-19-4-678-691
Scopus: 85077657936
Appears in Collections:Статьи факультета философии и социальных наук

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22091-25605-1-PB.pdf269,11 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.