Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/250054
Title: Tools for ensuring gen­ der equality in the academic sphere of the Republic of Be­ larus
Other Titles: Инструменты обе­ спечения гендерного равенства в академической сфе­ре Республики Беларусь / И. Н. Кандричина, О. В. Веремейчик
Authors: Kandrichina, I. N.
Veremeychik, O. V.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Комплексные проблемы общественных наук
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Государство и право. Юридические науки
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ГЕНДЕРНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ::Гендер и образование
Issue Date: 2020
Publisher: Minsk : BSU
Citation: Journal of the Belarusian State University. International Relations = Журнал Белорусского государственного университета. Международные отношения. – 2020. – No. 1. – Pp. 25-33
Abstract: The article deals with the problem of ensuring gender equality in the academic sphere of the Republic of Belarus. Despite the absence of normative legal documents in Belarus specifically aimed at ensuring gender equality, there are three key tools that are aimed at establishing gender equality in the country’s higher education institutions: gender education, gender audit, and gender plan. The article analyzes the results of the development and implementation of these tools in the framework of academic cooperation of the Raul Wallenberg Institute of Human Rights and Humanitarian Law (Sweden) and Belarusian universities. The purpose of this article is to systematize the experience of implementing gender plans and gender audits in life activities of higher education institutions, analyze the quality of development, adaptation and implementation of gender equality tools in Belarus. Implementation of the research goal was achieved through the integrated use of methods of system and comparative analysis, systematization and formalization, historical and statistical methods. Based on the analysis, a number of proposals were developed to improve the use of gender equality tools in Belarusian universities: implementation of the principles of active participation and transparency, introduction of relevant gender indicators in the regular reporting system, integration of the theory of chance and the theory of change.
Abstract (in another language): Рассмотрена проблема обеспечения гендерного равенства в академической сфере Республики Беларусь. Несмотря на отсутствие в стране нормативных правовых документов, специально направленных на обеспечение гендерно­го равенства, можно выделить три ключевых инструмента, действие которых ориентировано на становление ра­венства полов в высших учебных заведениях страны: гендерное образование, гендерный аудит, гендерный план. Анализируются результаты разработки и внедрения данных инструментов в рамках академического сотрудничества Института прав человека и гуманитарного права имени Рауля Валленберга (Швеция) и белорусских университетов. Цель статьи – систематизация опыта имплементации гендерных планов и гендерных аудитов в жизнедеятельность учреждений высшего образования, анализ качества разработки, адаптации и внедрения инструментов обеспече­ ния гендерного равенства в Беларуси. Цель исследования была достигнута посредством комплексного использо­вания методов системного и сравнительного анализа, систематизации и формализации, исторического и статисти­ческого метода. На основе проведенного анализа был разработан ряд предложений по совершенствованию исполь­ зования инструментов обеспечения гендерного равенства в белорусских высших учебных заведениях: реализация принципов активного участия и гласности, включение гендерных показателей в регулярную систему отчетности, интеграция теории случайности и теории изменений.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/250054
ISSN: 2521-6848
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Гендер и педагогические науки
2020, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25-33.pdf288,99 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.