Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/249816
Title: | Апакаліптычныя матывы ў тэтралогіі Вячаслава Адамчыка |
Other Titles: | The apocalyptic motives in the tetralogy by Viachaslau Adamchyk / N. G. Apanasovich Апокалиптические мотивы в тетралогии Вячеслава Адамчика / Н. Г. Апанасович |
Authors: | Апанасовіч, Н. Г. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Филология = Journal of the Belarusian State University. Philology. - 2020. - № 2. - С. 15-25 |
Abstract: | Апакаліптычныя матывы ў тэтралогіі В. Адамчыка (чатыры кнігі выйшлі з 1977 да 1990 г.) разглядаюцца як мас тацкае ўвасабленне трагічнасці беларускага народнага лёсу. Прасочваецца ўзаемасувязь і ўзаемазалежнасць усіх праяў нацыянальнага, іх уплыў на лёс асобнага чалавека і нацыі ў цэлым. Аналізуецца выяўленая на матэрыяле заходнебеларускага кантэксту экзістэнцыяльная супярэчнасць быцця чалавека як дзейснага суб’екта жыцця і ахвяры гісторыі. Спецыфіка аўтарскага бачання трагічнага беларускага лёсу паказваецца праз трыяду грэх ‒ расплата ‒ пакаянне ў антрапацэнтрычным ракурсе (увага да чалавека, яго паўсядзённасці, змушаная ўключанасць у падзеі гісторыі). Падкрэсліваецца намер В. Адамчыка пазбегнуць адназначнасці, асэнсаваць аксія ла гічныя супярэчнасці, усвядоміць маштаб ментальнай катастрофы ў час глабальных канфліктаў. Зроблена выснова пра скіраванасць аповеду ў хрысціянскі кантэкст, адпаведна якому лёс беларусаў прадстаўлены як шматпакутны крыжовы шлях. |
Abstract (in another language): | The article deals with the apocalyptic moties in the tetralogy by V. Adamchyk (four books, 1977–1990) as the way of artistic expression of the writer’s concept of the tragedy of the Belarusian people’s fate. The interrelationship and interdependence of all forms of the national existence as well as their impact on the fate of the individual and the nation as a whole are shown. The researcher analyzes the existential contradiction of human existence as an agent in their life and as a victim of history revealed in the Western Belarusian context. The peculiarities of the author’s view on the tragic Belarusian fate are presented through the triad sin – atonement – penitence, through an anthropocentric perspective (attention to a person, their daily life, involuntary involvement in historical events). The emphasis is made on the V. Adamchyk’s desire to avoid ambiguity, to comprehend axiological contradictions, to realize the scale of a mental catastrophe during the global conflicts. It is concluded that the narration is set in the Christian context, according to which the fate of the Belarusian is presented as the longsuffering way. = Апокалиптические мотивы в тетралогии В. Адамчика (четыре книги вышли с 1977 по 1990 г.) рассматриваются как художественное воплощение трагичности белорусской народной судьбы. Прослеживается взаимосвязь и взаимозависимость всех проявлений национального, их влияние на судьбу отдельного человека и нации в целом. Анализируется выявленное на материале западнобелорусского контекста экзистенциальное противоречие бытия человека как действенного субъекта жизни и жертвы истории. Специфика авторского видения трагической белорусской судьбы показывается через триаду грех ‒ расплата ‒ покаяние в антропоцентрическом ракурсе (внимание к человеку, его повседневности, вынужденная включенность в события истории). Подчеркивается намерение В. Адамчика избежать однозначности, осмыслить аксиологические противоречия, осознать масштаб ментальной катастрофы во время глобальных конфликтов. Сделан вывод о включенности повествования в христианский контекст, согласно которому судьба белорусов представлена как многострадальный крестный путь. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/249816 |
ISSN: | 2521-6775 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2020, №2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.