Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/245595
Title: Процессы унификации и стандартиза­ции в китайской городской печати
Other Titles: The processes of unification and standardization in the Chinese city press / Zhang Haiyan
Authors: Чжан Хайянь
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Комплексное изучение отдельных стран и регионов
Issue Date: 2020
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика = Journal of the Belarusian State University. Journalism and pedagogics. - 2020. - № 1. - С. 53-57
Abstract: Рассматривается китайская городская пресса как важный сегмент национальной системы средств массовой ин­формации, который на исходе XX в. ознаменовал переход китайского общества к принципам открытости и демокра­тизации, новаторским преобразованиям. Подчеркивается, что одним из важных принципов деятельности городских газет в Китае является принцип соответствия интересам и информационным потребностям отдельно взятого чело­века. Обращается внимание на то, что, находясь в жесткой конкурентной среде, городские издания вынуждены ис­кать пути для того, чтобы выживать и сохранять как тиражи, так и читательскую аудиторию. Особый предмет автор­ского внимания – процессы гомогенизации (однородность, унифицированность новостного контента, единообразие оформительских приемов) и вульгаризации (следование законам массовой культуры), когда в новых социокультур­ных условиях городские газеты злоупотребляют принципами правдивости, точности, информативности. Анализи­ руются те негативные тенденции, которые влияют на статус городских изданий, подрывают их авторитет, лишают аудитории. Впервые акцентируется внимание на ряд недопустимых явлений в изданиях, изначально определяемых как издания, предназначенные преимущественно для удовлетворения информационных запросов городского на­селения Китая.
Abstract (in another language): The article considers the Chinese city press as an important segment of the national media system, which at the end of the 20 th century marked the transition of Chinese society to the principles of openness, democratization, and innovative transformations. It is emphasized that one of the important principles of city newspapers in China is the principle of match­ ing the interests and information needs of a single person. Attention is drawn to the fact that, being in a tough competitive environment, city newspapers are forced to look for ways to survive and maintain both print runs and readership. A special subject of author’s attention is the processes of homogenization (homogeneity, uniformity of news content, uniformity of design techniques) and vulgarization (following the laws of mass culture), when, in the new sociocultural conditions, city newspapers began to abuse the principles of truthfulness, accuracy, and informational content. It analyzes the negative trends that affect the status of urban publications, undermine their credibility, and deprive the readership. For the first time, the article focuses on unacceptable phenomena in publications that are initially defined as publications intended not so much for entertainment as for satisfying information requests of the urban population of China.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/245595
ISSN: 2521-6783
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2020, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
53-57.pdf322,36 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.