Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/239827
Title: | Проблема имплицитности в обучении инофонов навыкам русской разговорной речи |
Other Titles: | Problem of implicitness in teaching skills of Russian colloquial speech to foreigners / L. L. Monich |
Authors: | Монич, Л. Л. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Лингводидактика : материалы VI Респ. науч.-практ. семинара, Минск, 25 окт. 2019 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: С. И. Лебединский (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2019. – С. 58-62. |
Abstract: | Такая характерная черта русской разговорной речи, как наличие большого количества имплицитной информации, рассматривается с точки зрения прикладной области – преподавания русского языка как иностранного. Приводится краткий экскурс в историю исследований русской разговорной речи. Выбирается подход к определению соотношения разговорной речи и литературного языка. Выделяются различные уровни понимания имплицитности как явления. Обсуждаются содержащие имплицитную информацию языковые единицы и конструкции, характерные для разговорной речи. Выделяются те из них, что вызывают наибольшее количество трудностей среди инофонов в восприятии живой русской речи. Обосновывается необходимость уделять рассматриваемым явлениям особое внимание при отработке навыков русской разговорной речи. |
Abstract (in another language): | Such a characteristic feature of Russian colloquial speech as the presence of a large amount of implicit informationis considered from the point of view of the applied field – teaching Russian as a foreign language. A brief excursion into the history of studies of Russian colloquial speech is given. The approach to determining the ratio of colloquial speech and literary language is determined. Different levels of understanding implicitness as a phenomenon are distinguished. Language units and constructions characteristic of colloquial speech that contain implicit information are discussed. Those of them that cause the greatest number of difficulties among foreigners in the perception of live Russian speech are distinguished. The necessity of paying particular attention to the phenomena under consideration when developing Russian speaking skills is substantiated. |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/239827 |
ISBN: | 978-985-556-665-4 |
Appears in Collections: | 2019. Лингводидактика |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.