Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/237659
Title: Медиапредпочтения детской целевой аудитории в цифровую эпоху
Other Titles: Media preferences of children’s target audience in the era of digitalization / S. V. Kharytonоva
Authors: Харитонова, С. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2019
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика = Journal of the Belarusian State University. Journalism and pedagogics. - 2019. - № 2. - С. 4-9
Abstract: Рассматривается онтология изменений в медиаповедении детской аудитории в условиях цифровизации белорусской медиасферы. Отражаются результаты исследования динамики трансформации медиапредпочтений цифрового поколения на этапе структурно­типологической модификации медиарынка для детей. Актуальность исследования обусловлена формированием нового контекста функционирования медиа для детей на фоне процессов, происходящих под влиянием различных экзогенных и эндогенных факторов в медиапространстве Республики Беларусь. Выявляются онтологические причины изменений медиапроизводства детского контента, связанные с определением структурных приоритетов национальных детских медиа в условиях переориентации информационных интересов, смены духовно­нравственных, моральных, социокультурных ориентиров у цифрового поколения медиапотребителей, а также с необходимостью создания контента детских средств массовой информации, отвечающего запросам целевой аудитории, интересам общества и нации. Анализируется влияние дигитализации на медиаповедение детской аудитории. Определяются особенности и тенденции медиапредпочтений современной детской аудитории с учетом конкретных технологических и социокультурных факторов, оказывающих влияние на воспитание подрастающего медиапотребителя. Обосновывается формирование новой аудитории, принадлежащей поколению Z, для которой характерны вовлеченность в среду мультимедийных онлайн­ресурсов, концентрация на досуговых видах медиадеятельности и поиск соответствующих источников мультимедийного контента в цифровой среде. Делается прогноз развития отечественной детской медиасферы. Приоритеты модернизации системы национальных детских медиа связываются со снижением экспансии иностранного медийного продукта за счет продуцирования отечественными СМИ диверсифицированного контента на различных детских медиаплатформах в соответствии с основными типообразующими признаками и читательским адресом, а также с расширением использования возможностей интернет­ресурсов, моделированием на их базе новых мультимедийных форм и форматов медиатекстов, удобных для восприятия и соответствующих привычкам и моделям поведения сегментированных по возрастам медиааудиторий цифрового поколения. Научная новизна статьи заключается в выявлении новых теоретических и научно­методических аспектов изучения детских медиа, а также раскрытии автором узкопрофессиональной проблематики, занимающей значимое место в русле развития теории белорусской журналистики.
Abstract (in another language): The article deals with the dynamics of changes in the media behavior of children’s audience at the present stage of structural and typological transformation and digitalization of the Belarusian media sphere. The results of the study of the dynamics of transformation of media preferences of digital generation audience at the present stage of structural and typological transformation of the media market for children are reflected. In the theoretical part of the study the author substantiates the relevance of the study due to the formation of new conditions for the functioning of children media on a background of the dynamic processes occurring under the influence of various exogenous and endogenous factors in the media space of the Republic of Belarus and the media sphere for children. It is identified the ontological causes of the changes of media production of child content associated with the structural definition of the priorities of the national children’s media in the context of refocusing on children’s information interests, the changes of moral and socio­cultural reference points of digital generation of media consumers. It is also analyzed the influence of digitalization on the formation of media behavior of children’s audience. The features and trends of media preferences of modern children’s audience are established taking into account specific technological and socio­cultural factors that influence the education of the growing media consumer. There are the reorientation of information interests of consumers of children’s media, changes in media resource interests of generation Z, the formation of a new media audience of Belarusian children, which is characterized with involvement in the environment of multimedia online resources, concentration on leisure media activities and search for appropriate sources of multimedia content in the digital environment. It is made the forecast of development of domestic children’s media sphere in modern conditions of education of new media consumer. The author of the article connects the priorities of modernization of the system of national children’s media with the production of diversified content by domestic media intended for children’s audience, in accordance with the main type­forming characteristics and reader’s address. The scientific novelty of the article consists in development of new scientific, methodological and theoretical aspects of the study of children’s media. It is also disclosed the narrow professional perspective, which takes a significant place in the development of the theory of Belarusian journalism.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/237659
ISSN: 2521-6783
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2019, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4-9.pdf284,22 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.