Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/237462
Title: Образовательные услуги: рынок или образование?
Other Titles: Educational services: market or education? / L. G. Titarenko
Authors: Титаренко, Л. Г.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ГРАМАДСКІЯ НАВУКІ::Народная адукацыя. Педагогіка
Issue Date: 2019
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2019. - № 3. - С. 58-64
Abstract: В статье анализируется процесс модернизации системы высшего образования Республики Беларусь. В условиях международной интеграции и роста конкуренции в мире система высшего образования Беларуси пытается использовать новые механизмы и подходы для того, чтобы отвечать на глобальные вызовы и решать национальные стратегические задачи. Коммерциализация сферы образования стала новым подходом, внедренным еще в 1990-е гг. Сегодня она охватила как государственные, так и частные учебные заведения, превращая их в бизнес-организации, ориентированные на обслуживание запросов клиентов, от которых зависит уровень финансирования всей системы высшего образования. В статье подчеркивается специфика бизнес-организаций и учреждений высшего образования, которые имеют разные целевые ориентации, культуру, миссии. Смешение этих двух типов организаций превращает систему высшего образования в рыночный сегмент и лишает ее возможности выполнять миссии производства научных знаний, воспитания личности и социализации граждан.
Abstract (in another language): The article analyzes the process of modernization of the system of higher education of the Republic of Belarus. In the context of international integration and the growth of global competition, the national system of higher education of Belarus is trying to use new mechanisms and approaches in order to respond to global challenges and solve national strategic objectives. The commercialization of education has become a new approach introduced in the 1990s. Today, it includes both public and private educational institutions, turning them into business organizations that are focusing on servicing the clients’ requests, because the entire system of higher education depends on the level of the clients’ funding. The article shares the specifics of business organizations and the institutions of higher education, which have different basic orientations, culture, and missions. Mixing these two types of organizations leads to the transformation of the system of higher education into a market segment and deprives the educational sphere of the ability to fulfill the missions of producing scientific knowledge, educating the individual and socializing citizens.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/237462
ISSN: 2521-6821
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2019, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58-64.pdf282,37 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.