Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/237331
Title: Индивидуальная образовательная траектория при обучении языку специальности
Other Titles: Individual educational path in teaching language for specific purposes
Authors: Непомнящих, И. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2019
Publisher: БГУ
Citation: Практика преподавания иностранных языков на факультете международных отношений БГУ: электронный сборник. Вып. IX. — 2019. — С. 46—48.
Abstract: Современное общество все меньше нуждается в специалистах широкого профиля. Все больший приоритет отдается так называемым «штучным специалистам», гибким, легко адаптируемым с активной жизненной и гражданской позицией. Они умеют ориентироваться в потоке информации, критически ее оценивать и отсеивать ненужное, они готовы самореализовываться в профессии, выдавать творческие продукты, и, естественно, открыты для международного сотрудничества, используя свои навыки иноязычного общения. Высшее образование сегодня принимает вызов к подготовке таких специалистов. В результате возникли предпосылки для выбора самими учащимися индивидуальных образовательных траекторий (ИОТ), которые бы наиболее полно отвечали их личностным потребностям и стремлениям. В статье рассматриваются проблемы индивидуализации высшего образования, типы индивидуализации, понятие ИОТ и пути ее построения в содержательном, деятельностном и процессуальном направлениях, а также условия ее реализации. Дано определение ИОТ с позиции профессионально-ориентированного обучения иностранным языкам. Предложены пути реализации индивидуального подхода на примере английского языка для профессиональных целей. Выделен ряд условий для успешной подготовки выпускников вузов в рамках личностно-ориентированного обучения при построении ИОТ.
Abstract (in another language): Modern society is less and less in need of broad specialists. Increasing priority is being given to the so-called “subject matter specialists”, who are flexible, easily adaptable with an active life and civic position. They know how to navigate the flow of information, to critically evaluate it and to filter out unnecessary things, they are ready to realize their professional potential, give out creative products, and are open to international cooperation using their foreign language communication skills. Higher education today accepts the challenge of training such specialists. The article discusses the problems of individualization of higher education, types of individualization, the concept of an individual educational path and the ways of its construction at the content, activity and process levels, as well as the conditions for its implementation. The definition of an individual educational path from the position of professionally oriented teaching of foreign languages is given. The ways of implementing an individual approach on the example of the English language for professional purposes are proposed. A number of conditions for the successful training of university graduates in the framework of student-centered learning in the construction of an individual educational path are identified.
Description: Ключевые слова: индивидуальная образовательная траектория; дифференцированный подход; принцип индивидуализации; личностно-ориентированное обучение; иноязычная компетенция. = Key words:individual educational path; differentiated approach; individualization principle; student-centered learning; foreign language competence.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/237331
Appears in Collections:Выпуск 9. - 2019.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
niapomniashchykh_Lang_practice_2019.pdf281,51 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.