Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/222031
Title: Медиапредпочтения населения стран Средней Азии: результаты социологических исследований
Other Titles: The media-preferences of the population of Central Asian countries: the results of sociological research / G. T. Alimbekova, A. B. Shabdenova
Authors: Алимбекова, Г. Т.
Шабденова, А. Б.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2019
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2019. - № 1. - С. 52-60
Abstract: С целью изучить постсоветское пространство в разных странах созданы исследовательские институты и центры, но все еще не хватает данных и информации из первоисточников о различных аспектах жизни населения в этих государствах. В частности, представляет интерес изучение медиапредпочтений населения стран Средней Азии (Казахстан, Кыргызстан, Таджикистан, Туркменистан и Узбекистан). Несмотря на общее советское прошлое, каждая из этих стран имеет уникальный путь развития и свои особенности, в том числе доступ к объективной информации. Представлены отдельные результаты социологических опросов населения вышеуказанных стран в плане их медиапредпочтений. Изучено общественное мнение по ряду социальных и общественно-политических вопросов. Достижение цели определялось задачами изучения уровня удовлетворенности населения работой различных структур, оценки определенных событий и ситуации в стране, исследования социального самочувствия жителей. По данным опросов, определены наиболее распространенные источники информации, тенденции к изменению доступа к внешней информации. Сравнительный анализ результатов показал, что, несмотря на увеличение значимости телекоммуникационных технологий, наиболее важным источником информации в изучаемых странах является телевидение. Показано, какова значимость источников информации в каждой из изучаемых стран, а также какие телеканалы, радио, газеты и интернет-источники наиболее предпочитаемы. Постепенно сокращается число домохозяйств исследуемых стран, в которых подключены только национальные телеканалы, растет популярность кабельного и спутникового телевидения, число домов, в которых подключено только национальное телевидение, преобладает в Узбекистане.
Abstract (in another language): In order to study the post-Soviet space in various countries established research institutes and centers, but still not enough data and first-hand information about the various aspects of life in these countries. In particular, it is interesting to study the media preferences of the population of Central Asia: Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan, despite the common Soviet past, each of these countries has its own unique path of development and its features, including access to external information. This article presents some results of sociological surveys of mentioned countries’ population in terms of their media preferences. The purpose of this longitudinal study was to explore public opinion on a range of social and political issues. Achieving the goal of the study was determined by the tasks of studying the level of satisfaction of the population with the work of various structures, the assessment of certain events, the situation in the country, the social well-being of residents. In addition, we identified the most common sources of information, trends in access to external information. Comparative analysis of the results showed that despite of increase of communication technologies, the most important source of information in these countries is the television. The study showed the importance of information sources in each of the studied countries, as well as the most preferred TV channels, radio, newspapers and Internet sources. In the households of the countries, the presence of only national TV channels is gradually reduced and cable or satellite TV is expanding, the predominance of only national TV channels is more widespread among the citizens of Uzbekistan.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/222031
ISSN: 2521-6821
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2019, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
52-60.pdf439,52 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.