Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/218273
Title: Станаўленне археалагічнай адукацыі на гістарычным факультэце Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта ў 1934–1941 гг.
Other Titles: The becoming of the archaeological education at the faculty of history of the Belarusian State University in 1934–1941 / A. U. Vaitovich
Становление археологического образования на историческом факультете Белорусского государственного университета в 1934–1941 гг. / А. В. Вайтович
Authors: Вайтовiч, А. У.
Keywords: ЭБ БГУ::ГРАМАДСКІЯ НАВУКІ::Гісторыя. Гістарычныя навукі
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки
Issue Date: 2019
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. История = Journal of the Belarusian State University. Historical sciences. - 2019. - № 1. - С. 23-33
Abstract: Разглядаюцца малавядомыя старонкі гісторыі археалогіі і адукацыі – выкладанне дысцыплін археалагічнага профілю на гістарычным факультэце БДУ ў 1934–1941 гг. На падставе архіўных дакументаў, матэрыялаў перыядычнага друку і ўспамінаў Р. А. Нікольскай прасочаны асноўныя вехі станаўлення ўніверсітэцкай археалогіі. Адзначана, што першапачатковы вучэбны план уключаў цэлы шэраг дысцыплін археалагічнага профілю, аднак у рэчаіснасці студэнты вывучалі толькі гісторыю дакласавага грамадства і асновы археалогіі. Разгледжаны вучэбна-метадычныя дасягненні выкладчыкаў, адметнасці вучэбнага працэсу.
Abstract (in another language): The article deals with the little-known pages of the history of archaeology and education. It reveals the main aspects of the teaching of archaeology and other disciplines of the relevant profile at the faculty of history of the BSU in 1934–1941. Using the archive sources, the materials of the periodicals and the memoirs of R. A. Nikolskaya, the author traces the most important stages of the becoming of the archaeological education at the BSU. The paper shows that the initial curricula of the faculty included several archaeological courses. Nevertheless, during the pre-war period the students studied only history of the pre-class society and archaeology. The article presents the main achievements of the teaching staff and the peculiarities of the learning process. = Рассматриваются малоизвестные страницы истории археологии и образования – преподавание дисциплин археологического профиля на историческом факультете БГУ в 1934–1941 гг. На основе архивных документов, материалов периодической печати и воспоминаний Р. А. Никольской прослежены основные вехи становления университетской археологии. Отмечено, что первоначальный учебный план включал целый ряд археологических дисциплин, однако в действительности студенты изучали только историю доклассового общества и основы археологии. Рассмотрены учебно-методические достижения преподавателей, характерные черты учебного процесса.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/218273
ISSN: 2520-6338
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2019, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23-33.pdf2,62 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.