Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/217637
Title: Память коллективная versus память индивидуальная: к вопросу о симфоничности
Other Titles: Collective memory versus individual memory: on the question of the symphonic memory of the past / N. L. Myslivets
Authors: Мысливец, Н. Л.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2018. - № 4. - С. 65-74
Abstract: Указаны предпосылки возрастания научно-исследовательского интереса к изучению памяти о прошлом. Определены особенности таких форм репрезентации прошлого, как история и память. Приведены основные понятия, которые используются в процессе надындивидуального осмысления памяти о прошлом: опыт поколений, образы прошлого, историческая память, коллективная память, индивидуальная память. Описываются основные подходы к пониманию таких форм репрезентации прошлого, как коллективная и индивидуальная память, раскрывается сущность данных феноменов. Сделан вывод о целесообразности использования междисциплинарного подхода к их изучению. Подчеркивается роль информационных каналов как одного из важнейших источников формирования исторической памяти в современном обществе. Рассматриваются особенности эволюции представлений о сущности коллективной и индивидуальной памяти. Анализируются взгляды различных авторов в отношении природы и сущности форм памяти о прошлом. Полученные результаты могут быть использованы в процессе проведения эмпирических исследований памяти о прошлом в целях выявления особенностей межпоколенной трансляции накопленного социально-исторического опыта. Выработанные предложения могут быть использованы в практической деятельности по совершенствованию системы идейно-воспитательной работы и содержания образовательного процесса в учреждениях образования.
Abstract (in another language): The prerequisites for research interest increase in studying of memory of the past are pointed out in the introduction. Specific features of such forms of the representation of the past as history and memory are determined. The basic concepts used in the process of the supraindividual comprehension of the memory of the past are stated: they are generations’ experience, images of the past, historical memory, collective memory, individual memory. The main part of the article describes the essence and basic approaches for understanding of such forms of the past representation as collective and individual memory. It concludes the expediency of using the interdisciplinary approach for their study. The role of information channels as one of the most important sources of historical memory formation in modern society is stressed. The peculiarities of the evolution of collective and individual memory essence perceptions are studied. Various authors’ views on the nature and different forms of memory of the past essence are analyzed. The obtained results can be used in carrying out empirical research on the memory of the past in order to reveal the features of the intergenerational translation of the accumulated social and historical experience. The developed proposals can be used in practical activities to improve the system of ideological and educational work and the educational process content in educational institutions.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/217637
ISSN: 2521-6821
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2018, №4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
65-74.pdf306,78 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.