Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/207847
Title: После Ульма: семантический подход в дизайне
Other Titles: After Ulm: semantic approach in design / Gafarov H.S.
Authors: Гафаров, Х. С.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Актуальные проблемы гуманитарного образования : материалы V Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 18–19 окт. 2018 г. / редкол.: О.А. Воробьёва (отв. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2018. – С. 6-19.
Abstract: В результате исследования установлены различия двух подходов – немецкоязычной теории «языка продуктов» и англоязычной теории «семантики продуктов», восходящих к общему для них основанию: позитивистским теориям ульмской школы дизайна. Развитие двух этих подходов можно охарактеризовать как преодоление «картезианской парадигмы» ульмского неофункционализма. Рассмотрена теория «семантического поворота» Клауса Криппендорфа, дан ретроспективный анализ интеллектуальной автобиографии автора. Сделаны выводы о возможной интеграции идей Криппендорфа в курсы по теории дизайна и методологии дизайна.
Abstract (in another language): As a result of the study, there are differences in the two approaches – the German-language theory of the "product language" and the English-language theory of "product semantics", which go back to the common ground for them: positivist theories of the Ulm school of design. The development of these two approaches can be characterized as overcoming the "Cartesian paradigm" of Ulm neofunctionalism. The theory of the "semantic turn" of Klaus Krippendorff is considered, a retrospective analysis of the author's intellectual autobiography is given. Conclusions are made about the possible integration of Krippendorff's ideas into courses on the theory of design and design methodology.
Description: Раздел 1. Современные стратегии гуманитарного образования = Section 1. Modern strategies of humanitarian education
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/207847
ISBN: 978-985-566-661-6
Appears in Collections:2018. Актуальные проблемы гуманитарного образования

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6-19.pdf322,63 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.