Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/196986
Title: Белорусские интернет-СМИ в  контексте меняющегося медиапотребления 
Other Titles: Belarusian Internet media in the context of media consumption changing / A. А. Hradziushka
Authors: Градюшко, А. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика = Journal of the Belarusian State University. Journalism and pedagogics. - 2018. - № 1. - С. 4-11
Abstract: Рассматриваются изменения в структуре медиапотребления в Республике Беларусь на современном этапе, а также трансформации, произошедшие под влиянием цифровизации и перехода значительной части аудитории в интернет-пространство. Особое внимание уделяется нарастающей тенденции к просмотру новостей на мобильных устройствах, увеличению доли визуального контента в онлайн-медиа, использованию игровых элементов в практике творческой деятельности. Основным методом исследования стал экспертный опрос, в процессе которого были проведены интервью с топ-менеджерами и редакторами интернет-версий десяти наиболее влиятельных белорусских интернет-СМИ. Представлены вызовы, стоящие перед системой современных интернет-медиа в связи с возрастанием роли технологий в производстве журналистских текстов. Показана роль аудитории в производстве журналистского контента в условиях радикальной трансформации способов доступа к информации. Продемонстрированы явные изменения в труде журналиста и журналистской профессии в секторе онлайн-СМИ, связанные с нарастанием конвергентных процессов. Рассматриваются концептуальные подходы к изменению редакционного менеджмента с учетом новой структуры медиапотребления и меняющегося характера массовых коммуникаций.
Abstract (in another language): This article examines the changes taking place in the structure of media consumption in the Republic of Belarus at the present stage, as well as the transformations that took place under the influence of digitalization and the transition of a significant part of the audience to the Internet. The author pays special attention to the growing tendency to view news on mobile devices, to the increase of the share of visual content in online media, to the use of game elements in the practice of creative activity. The main method of research was an expert poll. Top managers and editors of Internet versions of the 10 most influential Belarusian Internet media were interviewed. The article presents the challenges facing the system of modern Internet media in connection with the growing role of technology in the production of journalistic texts. The role of the audience in the production of journalistic content in the conditions of a radical transformation of the ways of access to information is shown. Obvious changes are demonstrated in the work of journalist and journalistic profession and the online media sector connected with the growth of convergent processes. Taking into account the new structure of media consumption and the changing nature of mass communications, conceptual approaches to the change in editorial management are considered.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/196986
ISSN: 2521-6783
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2018, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4-11.pdf354,52 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.