Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/196975
Title: Современные интеграционные процес­сы в сфере высшего образования: предпосылки, зако­номерности, перспективы 
Other Titles: Modern integration processes in the sphere of higher education: prerequisites, regularities, perspectives / L. G. Titarenko
Authors: Титаренко, Л. Г.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2018. - № 1. - С. 82-90
Abstract: Рассматривается развитие интеграционных процессов в сфере высшего образования Республики Беларусь как ответ на потребности модернизации экономики страны и внешние вызовы глобализации. Анализируются три основных направления, по которым осуществляется интеграция: восточноазиатское, евразийское (в рамках Евразийского экономического союза) и европейское (Болонский процесс). Определяются предпосылки развития каждого направления образовательной интеграции, выводятся закономерности их развертывания и перспективы на будущее с учетом государственных интересов Беларуси. Раскрывается современное состояние интеграции по каждому направлению. Предлагается сконцентрировать первостепенные усилия системы высшего образования на развитии интеграции со странами Евразийского экономического союза. Целями евразийской интеграции являются повышение конкурентоспособности университетов данного региона на мировом уровне и рост качества образования, что полностью соответствует задачам модернизации белорусской системы высшего образования. Обсуждаются конкретные шаги и способы, которые могут использоваться для развертывания интеграции в сфере высшего образования. Подчеркивается необходимость выделения лучших образцов для распространения их опыта.
Abstract (in another language): The paper is focused on the development of integration processes in the sphere of higher education of the Republic of Belarus as a response to the needs of modernizing the countryʼs economy and external challenges of globalization. Three main directions of deployment of this integration are analyzed: East Asian, Eurasian (within the framework of the Eurasian economic union) and the European (Bologna process). The prerequisites for the development of each direction of educational integration are determined, and the patterns of their deployment and prospects for the future are deduced, taking into account the state interests of Belarus. The modern state of integration in each direction is revealed. It is proposed to concentrate the primary efforts of the higher education system on the integration with the countries of the Eurasian economic union. The goal of Eurasian integration is to increase the competitiveness of universities in the region at the global level and to increase the quality of education, which fully corresponds to the goals of modernization of Belarusian higher education. Specific steps and ways that can be used to deploy higher education integration are discussed. Particular emphasis is placed on the need to identify best samples for the dissemination of their experience.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/196975
ISSN: 2521-6821
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2018, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
82-90.pdf294,38 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.