Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/195140
Title: | Вариабельность речевого дыхания и сердечного ритма арабоговорящих студентов при пользовании русским языком |
Other Titles: | Breathing and heart rate of Arab-speaking students using the Russian language / K. M. Liuzina, N. Al-Tawil, A. G. Chumak |
Authors: | Люзина, К. М. Аль-Тавил, Н. Чумак, А. Г. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ЕСТЕСТВЕННЫЕ И ТОЧНЫЕ НАУКИ::Биология |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Биология = Journal of the Belarusian State University. Biology . - 2018. - № 1. - С. 20-30 |
Abstract: | С помощью компьютерных методов исследования проведен анализ динамики изменений речевого дыхания и вариабельности сердечного ритма, который выявил закономерности активации автономной нервной системы у студентов с родным арабским языком при освоении университетского курса на русском языке. Обследованы шесть практически здоровых человек, граждан Ливии (четверо мужчин и две женщины), в возрасте от 23 до 32 лет. Установлено, что манифестация речевого дыхания у студентов, для которых родным языком является арабский, различается при разговоре на русском и арабском языках. Паттерны дыхания не соответствуют друг другу, хотя основные параметры внешнего дыхания отличаются в меньшей степени на фоне сохранения насыщения периферической крови кислородом на уровне нормы. Определено, что вариабельность сердечного ритма резко возрастает при чтении или произнесении фраз на русском языке, т. е. она гораздо больше, чем при разговоре на арабском языке. Проанализированные показатели вариабельности сердечного ритма свидетельствуют о напряжении механизмов вегетативного сопровождения речевой функции при изучении нового языка. |
Abstract (in another language): | The analysis of the dynamics of changes in speech breathing and heart rate variability, conducted using computerbased methods of investigation, revealed the patterns of activation of the autonomic nervous system in students with native Arabic when mastering a university course in Russian. Six healthy people, citizens of Libya (4 men and 2 women), aged 23 to 32 years were examined. Only certified instruments available at the Department of Human and Animal Physiology: spirometer МАС-1, manufactured by Unitechprom (Belarus), Neurosoft-psychotest, multifunctional computer complex Neuron-Spectrum, manufactured by Neurosoft, Russia were used. The manifestation of speech breathing in students who have a native Arabic language is different when speaking in Russian and Arabic. The patterns of respiration do not correspond to each other, although the main parameters of external respiration differ to a lesser extent with preservation of saturation of peripheral blood of oxygen at normal level. The variability of the heart rhythm increases dramatically when reading or pronouncing phrases in Russian, then when speaking in Arabic. The analyzed parameters of heart rate variability confirm the tension of the mechanisms of vegetative accompaniment of the speech function when learning a new language for yourself. |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/195140 |
ISSN: | 2521-1722 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2018, №1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.