Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/182760
Title: Манифестация топора Достоевского в русской поэзии XXI столетия
Other Titles: Manifestation of the Dostoevsky’s axe in Russian poetry of the XXI century / V. A. Poimtsava
Authors: Поимцева, О. О.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
Issue Date: 2017
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Филология = Journal of the Belarusian State University. Philology. - 2017. - № 1. - С. 35-44
Abstract: Исследуется один из аспектов рецепции творчества Ф. М. Достоевского в современной русской поэзии. Рассматривается интерпретация культуремы топора в поэзии И. А. Жукова, Е. А. Кацюбы, К. А. Кедрова, Б. Ш. Кенжеева, Н. Л. Ключаревой, Л. В. Лосева, Б. Панкина, К. А. Сапгир. Проведен анализ 12 произведений названных поэтов, результаты которого свидетельствуют о внимании авторов к кризисным явлениям XXI столетия (например, к диссоциации сознания бессознательным, обострению социальной коммуникации). Показано, что образ топора нередко становится самостоятельным персонажем, реализующим кровавую идеологию радикализма. Утверждается, что попытка борьбы с некрофильскими взглядами наблюдается в пародийном высмеивании символа смерти через достраивание комедийных композиционных ходов. = The article researches one of the aspects of the perception of F. M. Dostoevsky in the contemporary Russian poetry. The interpretation of the culturema of an axe is analyzed in details in the texts of I. A. Zhukov, E. A. Katsuba, K. A. Kedrov, B. Sh. Kenzheev, N. L. Kluchareva, L. V. Losev, B. Pankin, K. A. Sapgir. Analysis of twelve works of the mentioned poets shows evidence of the attention to the crisis facts of the XXI century (for example, the dissociation of the consciousness of unconscious, the aggravation of social communication). It is shown that the image of the axe often becomes an independent character, realizing the bloody ideology of radicalism. An attempt to deal with necrophilic views is observed in a parodic derision of the symbol of death through the comedy completion of the composition moves.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/182760
ISSN: 2521-6775
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Располагается в коллекциях:2017, №1

Полный текст документа:
Файл Описание РазмерФормат 
35-44.pdf408,94 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.