Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/169410
Title: Поликонтекстный анализ феномена «плагиат» в информационном обществе
Other Titles: Poly-Contextual Analysis of Phenomenon «Plagiarism» in Information Society / V. N. Punchick , Z. V. Punchick 
Authors: Пунчик, В. Н.
Пунчик  , З. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
Issue Date: 2016
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Социология : научно-теоретический журнал / Белорусский государственный университет. - 2016. - № 1. - С. 83-91
Abstract: Раскрываются основные аспекты проблемы плагиата, имманентные процессу организации современного научного исследования и его экспертизе. Охарактеризованы явления повторных и параллельных открытий, раскрыто содержание понятий «плагиат», «публикационная активность», «индекс цитирования». Представлены особенности плагиата в современном информационном обществе. Выделены основные факторы, обусловливающие плагиат как социокультурный феномен. Обозначены направления предотвращения плагиата научным сообществом. Подчеркивается роль правил цитирования и ссылок в научных исследованиях. Дается краткий обзор программных систем выявления заимствований (программ контроля плагиата), выделены основные этапы их работы и используемые методы, определена их роль в процессе экспертизы научных и учебных работ. = The main aspects of the problem of plagiarism immanent to the process of organization of modern scientific research and expertise are described. The phenomenon of «re» and «parallel» discoveries are characterized, the concepts of «plagiarism», «publication activity», «citation index» are considered. The peculiarities of plagiarism in a modern information society are described. The main factors making plagiarism a social and cultural phenomenon are highlighted. Ways to prevent plagiarism by the scientific community are identified. The role of the rules of how to cite and make references in research write-ups is emphasized. A brief overview of the software systems for detecting borrowings (as programs of plagiarism control) is made, the basic stages of their work and applied methods are distinguished, and their role in the process of expertise of scientific and educational works is designated.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/169410
ISSN: 2071-0968
Appears in Collections:2016, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
83-91.pdf272,35 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.