Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/165506
Title: Осознание субъектной реальности младшими школьниками и подростками с задержкой психического развития
Other Titles: Awareness of Subject Reality by Young Schoolchildren and Adolescents with Learning Disabilities / A. M. Polyakov, P. S. Sergeeva
Authors: Поляков, А. М.
Сергеева, П. С.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2016
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Философия и социальные науки. - 2016. - № 3. - С. 94-99
Abstract: В статье представлены результаты эмпирического исследования осознания субъектной реальности младшими школьниками и подростками с задержкой психического развития. Способность к осознанию субъектной реальности связывается с проблемой построения субъект-субъектных отношений и сотрудничества с другими людьми. «Психологическим орудием» осознания субъектной реальности выступает символ. Символ понимается как культурная форма презентации субъектной реальности, опосредствующая отношения и взаимодействие двух или более субъектов. Описана оригинальная экспериментальная методика изучения осознания символически представленной субъектной реальности. Выявлены трудности вычленения субъектной реальности и преобладание устойчиво объектного типа отношения к символам у школьников с задержкой психического развития (значимые различия по U-критерию Манна-Уитни с контрольной группой у испытуемых обоих возрастов). Данная особенность рассматривается как препятствие в построении детьми и подростками субъект-субъектных отношений и может служить мишенью для психологической коррекции. = The article presents the results of empirical studies of subject awareness of the subject reality by young schoolchildren and adolescents with learning disabilities. The ability to recognize the reality of a subject associated with the construction of subject-subject relations and cooperation with other people. The symbol is «mental tool» for awareness of the subject reality. Symbol is understood as a cultural form of presentation of subject reality, mediating the relationship and interaction between two or more subjects. The original experimental methods for studying the awareness of the symbolic representation of subject reality is described in the article. The difficulty of isolating the subject reality and the predominance of the stable object type of relation to symbols by schoolchildren with learning disabilities (significant differences for U-Mann-Whitney test with a control group of the subjects of the both ages) were revealed. This feature is considered an obstacle to the construction of subject-subject relations by children and adolescents and could serve as a target for psychological correction.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/165506
ISSN: 2218-1385
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2016, №3
Статьи факультета философии и социальных наук

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
94-99.pdf628,3 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.