Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/162167
Title: Парадигмальные основания постижения истины в социогуманитарном знании и образовании
Authors: Кирвель, Ч. С.
Романов, О. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия
Issue Date: 2015
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Социология : научно-теоретический журнал / Белорусский государственный университет. - 2015. - № 3. - С. 56-66
Abstract: Анализируется проблема постижения истины в социогуманитарном знании. Выделено два типа истины, раскрыта сущность каждого из них. Эксплицированы теоретико-мировоззренческие основания постижения истины в западноевропейской философии. Показано, что узкорационалистический подход к проблеме истины препятствует целостному познанию социальной реальности. Выявлена специфика славяно-русской философской традиции в осмыслении гносеологических проблем. Обоснована мысль о необходимости формирования цельного знания, синтезирующего в своем составе рациональные и внерациональные компоненты. Показана актуальность отечественной философии в аспекте познания и решения острейших противоречий современности. Предложен опыт применения общетеоретических идей в осмыслении современного социогуманитарного образования. = The issue of truth comprehension in social-humanitarian knowledge is given analysis to. Two types of truth are identified, the essence of each of them is revealed. The theoretical and world outlook fundamentals of truth comprehension in West Euro-pean philosophy are explicated. A narrow rationalistic approach to the issue is shown as impeding an integral perception of social reality. The specificity of Slavonic-Russian philosophic tradition in comprehending epistemological issues is explicated. The necessity to form “an integral knowledge” which synthesizes both rational and irratio- nal components is given grounds for. The topicality of native philosophy to cognize and solve urgent contradictions of modernity is justified. The experience of applying general theoretical ideas to comprehend modern social-humanitarian education is described.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/162167
ISSN: 2071-0968
Appears in Collections:2015, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56-66.pdf236,95 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.