Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/149630
Title: Элементы киноэстетики в романе Джеймса Джойса «Улисс»
Authors: Ламеко, Н. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
Issue Date: 2015
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск : БДУ. - 2015. - № 1. - С. 18-22
Abstract: В данной статье роман Джеймса Джойса «Улисс» анализируется во взаимосвязи с искусством кино. Это произведение – синтетический экспериментальный текст, в котором среди художественных средств нелитературного происхождения присутствуют ключевые компоненты киноязыка. наиболее кинематографичными являются эпизоды, посвященные описанию внешних событий и города Дублина. С помощью монтажа создан урбанистический пейзаж, передана динамика мегаполиса. Панорамные картины помогают автору воспроизвести атмосферу ирландской столицы начала ХХ в. в портретных и интерьерных зарисовках Джойс использует крупный план. Нелинейное повествование, ретроспектива, замедление времени в тексте сродни смещению пространственно-временных пластов в кинематографе. Поскольку в фокусе внимания художника прежде всего внутренний мир героев, их «поток сознания», «Улисс» невозможно считать целостным образцом кинематографической прозы. Однако концентрация элементов кинопоэтики в романе достаточно высокая и свидетельствует об исключительно важной роли киноязыка в палитре средств художественной выразительности Джойса. = In this article James Joyce’s novel Ulysses is regarded in relation to cinema. This book is a synthetic experimental text; crucial elements of film language can be found in its poetics alongside with other non-literary techniques. The most cinematic are the episodes dedicated to events of the outside world and the city of Dublin. Urban landscape and motion are rendered with the help of montage. Panoramas help the author to recall the atmosphere of the Irish capital of the early XX century. Joyce creates portraits and interiors with the help of close-ups. Non-linear narrative, retrospection, slowdown of time present in this text may be related to spatial and temporal shifts in cinema. Since the artist’s attention is focused on the inner world and the stream of consciousness of his characters, Ulysses cannot be regarded as an example of cinematic prose in its entirety. However the density of cinematic elements is rather high; it is evidence of an extremely important role of the language of film in Joyce’s artistic palette.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/149630
ISSN: 0372-5357
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2015, №1 (красавік)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18-22.pdf218,57 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.