Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/13587
Title: Концепт "речь" в русской языковой картине мира и его место среди других понятий "народной лингвистики"
Authors: Гутовская, М. С.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: Aug-2007
Publisher: БГУ
Citation: Веснік Беларускага дзяржаўнага універсітэта. Сер. 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - 2007.-№ 2.-С. 63-70.
Abstract: The article explicates and characterises the information about the concept «speech» accumulated in semantics of the Russian language. The language consciousness conceives «speech» as 'speech production and perception mechanism', 'speech act', 'speech product', 'talk exchange', and also 'form of language manifestation', 'implementation of speech habits' and 'means of realisation of the speaker's attitude'. Interrelations between the concept «speech» and the concepts «language», «voice», «tone» and «word» are determined. Correlation of the notions of «speech» residing in the language and scientific pictures of the world is revealed. = Эксплицируются и характеризуются сведения о концепте «речь», аккумулированные в семантической системе русского языка. В языковом сознании «речь» представляется как 'механизм для порождения и восприятия речи', 'речевой акт', 'речевое произведение', 'речевое взаимодействие', а также 'форма реализации языка', 'воплощение речевых навыков' и 'способ передачи установок говорящего'. Выявляются взаимоотношения концепта «речь» с концептами «язык», «голос», «тон» и «слово». Показывается соотносимость представлений о «речи», присущих языковой и научной картинам мира.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/13587
ISSN: 0372-5375
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2007, №2 (жнівень)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gutovskaja 63-70.pdf339,1 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.