Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/116761
Title: | Предпосылки и перспективы включения курса о религии/религиях в школьную программу в Беларуси (по результатам социологического исследования 2011–2013 гг., г. Минск) |
Authors: | Карасёва, Светлана Геннадьевна Шкурова, Елена Валерьевна |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Социология : научно-теоретический журнал / Белорусский государственный университет. - 2014. - № 2. - С.130-141 |
Abstract: | В целях изучения общественного мнения относительно возможной перспективы включения курса о религии в школьную программу центр религиоведческих исследований факультета философии и социальных наук БГУ инициировал в 2011 г. комплексное изучение вопроса на основе сочетания количественных и качественных методов социологии. В 2011–2013 гг. были проведены опросы старшеклассников и родителей школьников (2011 г., анкетный опрос), а также педагогов и руководителей школ (2012–2013 гг., фокусированное интервью, анкетный опрос) г. Минска. Установлено, что перечисленные группы респондентов не возражают против включения курса о религии в школьную программу в том случае, если он будет иметь светский характер, изучаться по выбору, рассказывать о разных религиях. Если курс будет введен в обязательном порядке, лучше, чтоб он читался на всех ступенях школы. Для преподавания курса необходимо подготовить полный комплект учебно-методических материалов и организовать долгосрочную систему переподготовки педагогов. = In order to learn the public opinion of the perspective of introducing the subject on religion into the secondary school curriculum, the Centre for Religious Studies at the Faculty of Philosophy and Social Sciences of the Belarusian State University initiated in 2011 a comprehensive study of the issue with applying both quantitative and qualitative sociological methods. In 2011–2013 a number of surveys were conducted in Minsk: a questionnaire among senior pupils and their parents (2011), a questionnaire and focused interview among school teachers and headmasters (2012–2013). It was found out that the given respondents do not mind introducing the subject on religion into the curriculum if it is of secular nature, an option, and tells about various religions. If the subject is introduced as compulsory, it would be better to be delivered at all stages of secondary school education. Delivering the subject requires working out a full set of learning and methodical materials and arranging a long-term system of retraining teachers. |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/116761 |
ISSN: | 2071-0968 |
Appears in Collections: | 2014, №2 Статьи факультета философии и социальных наук |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
130-141.pdf | 221,57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.