Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/266604
Title: Идеи устойчивого развития в содержании естественнонаучных дисциплин
Other Titles: Ideas of sustainable development in the content of science disciplines / E. N. Dzyatkovskaya
Authors: Дзятковская, Е. Н.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::МЕЖОТРАСЛЕВЫЕ ПРОБЛЕМЫ::Охрана окружающей среды. Экология человека
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Экология = Journal of the Belarusian State University. Ecology. - 2021. - № 2. - С. 4-14
Abstract: Рассматривается роль естественнонаучного образования в контексте современного экологического кризиса и путей выхода из него. Актуализируются особенности образования для устойчивого развития, его вызовы к обновлению содержания естественнонаучных дисциплин. Обосновываются такие векторы, как отражение современного состояния науки, фундаментальность знаний, их междисциплинарная интеграция, мировоззренческая направленность. Сделан вывод о том, что для понимания междисциплинарной концепции устойчивого развития недостаточно совокупности специальных научных картин мира. Поставлена проблема разработки естественнонаучной картины мира как экологической составляющей образования в интересах устойчивого развития. Определяются базовые категории систематизации естественнонаучных знаний: природа, материальное единство мира, развитие, система, самоорганизация, детерминизм и др. Утверждается, что естественнонаучная картина мира в ее экологическом аспекте опирается на учение В. И. Вернадского о биосфере и биогеохимической миграции атомов, учение Н. Н. Моисеева об универсальном эволюционизме и концепцию устойчивого развития. Сделано заключение о роли естественнонаучного образования в формировании ключевого понятия устойчивого развития – экологического императива.
Abstract (in another language): The article deals with the role of science education in explaining the modern environmental crisis and ways out of it. The urgency and peculiarities of education for sustainable development, its challenges to updating the content of natural science disciplines are considered. The directions of such updating are justified: reflection of modern state of science, fundamentality of knowledge, its interdisciplinary integration and worldview orientation. The conclusion is made that for understanding the interdisciplinary concept of sustainable development the set of special scientific pictures of the world is not enough. The problem of developing a natural-science picture of the world as an environmental component of education for sustainable development is posed. The article considers the basic categories of synthesis of natural-science knowledge into the natural-science picture of the world: nature, material unity of the world, development, system, self-organization, determinism, etc. It is determined that the natural scientific picture of the world, in its ecological aspect, is based on V. I. Vernadsky’s doctrine on the biosphere and biogeochemical migration of atoms, N. N. Moiseev’s doctrine on universal evolutionism, and the concept of sustainable development. It is concluded about the role of the natural sciences in the formation of the key concept of sustainable development – the ecological imperative.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/266604
ISSN: 2521-683X
DOI: 10.46646/2521-683X/2021-2-4-14
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4-14.pdf420,02 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.