Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/196987
Title: Особенности новых медиа: человекоцен­тричность, сторителлинг, социализационное влия­ние 
Other Titles: Features of new media: person-centered, storytelling, socialization influence / Y. V. Yanenko
Authors: Яненко, Я. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика = Journal of the Belarusian State University. Journalism and pedagogics. - 2018. - № 1. - С. 12-18
Abstract: Рассматриваются особенности новых медиа, в частности, использование человекоцентричных технологий, которые ориентированы на проблемы и потребности современной аудитории, а также влияние новых медиа на процесс социализации. При помощи контент-анализа журналистских и пиар-материалов определяются особенности коммуникации с аудиторией в новых медиа. Человекоцентричность трактуется как ориентация на проблемы и потребности читателя, слушателя, зрителя новых медиа, что позволило обосновать появление нишевых медиа-проектов, реализующих узкоспециализированные информационные запросы от целевой аудитории и компаний-рекламодателей. Показываются особенности сторителлинга как коммуникационной технологии, влияющей на аудиторию новых медиа, в частности, на использование актуальных информационных поводов и связь героя истории с известными событиями. Проанализировано влияние новых медиа на социализацию современного индивида, заключающееся в трансляции представлений о социально одобряемых или неодобряемых моделях поведения. В результате обосновывается, что особенностями коммуникации с аудиторией в новых медиа является использование человекоцентричных технологий, таких как сторителлинг, инфографика, нативная реклама.
Abstract (in another language): The article deals with features of new media, in particular, the use of person-centered technologies that are oriented to the problems and needs of the modern audience and the influence of new media on the process of socialization. The main method of research is the content analysis of journalistic and PR materials. As a result, the peculiarities of communication with the audience in new media have been determined. We consider person-centered as an orientation to the problems and needs of the reader, listener, viewer of new media. Consequently, the emergence of «niche» media projects is justified. They implement specialized information requests from the target audience and companies-advertisers. The features of storytelling as a communication technology affecting the audience of new media are shown. For example, it is the use of actual information causes and the connection of the hero with known events. The influence of new media on the socialization ofthe modern individual is analyzed.This influence consists in the translation of ideas about socially approved or disapproved models of behavior. As a result, it is justified that the peculiarities of communication with the audience in new media is the use of human-centered technologies, for example, storytelling, infographics, native advertising. The results obtained can be used by practical journalists to improve the effectiveness of modern media.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/196987
ISSN: 2521-6783
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2018, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12-18.pdf300,89 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.