Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.bsu.by/handle/123456789/169795
Title: Дискурс любви или любовный дискурс? Комментарий к терминологическому аппарату
Other Titles: Love Discourse or The Discourse Oo Love? A Commentary on the Terminology / V. A. Vialiuha
Authors: Велюго , О. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
Issue Date: 2016
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск: БДУ. - 2016. - № 1. - С. 8-12
Abstract: Уточняется значение литературоведческого термина «дискурс любви» в сопоставлении с его вариантом «любовный дискурс» с точки зрения грамматики, узуса, семантики, лексикологии, литературоведения. Доказывается, что оба варианта могут употребляться как синонимичные, несмотря на определенные различия в их значениях. Раскрыта суть понятия «литературный дискурс любви» как неразрывного единства дискурсивной и тематической составляющих. Сущностные характеристики со-временного дискурса любви разъяснены в аспекте триады дискурса: субъект – влюбленный персонаж, рассказчик или автор; объект (содержание) – рефлексия, анализ философских вопросов; адресат – множественный Другой, в том числе эксплицитный, имплицитный и реальный читатели. Предложено собственное определение дискурса любви применительно к литературоведению (речь влюбленного от лица персонажа, рассказчика или автора, понимаемая в аспекте диалога с Другим и в связи с экстралингвистическим контекстом). Показано, что дискурс любви последней трети XX в. обладает гуманистическим пафосом, поскольку является способом преодоления аксиологического кризиса современности. Результаты исследования могут быть использованы при подготовке учебных пособий по интерпретации текста и академических курсов по истории литературы Великобритании, литературоведческому дискурс-анализу и теории дискурса. = The aim of the paper is to specify the meaning of the term «love discourse». The given article dwells upon the term «love discourse» (i. e. «amorous discourse») in comparison with its variant «the discourse of love» from the standpoint of grammar, customary usage, semantics, lexicology, literary studies. Both variants can be used as synonyms despite the outlined differences. The essence of literary love discourse is shown as an indissoluble unity of the discursive and thematic constituents. The core characteristics of contemporary literary love discourse are clarified in respect of the discourse triad (subject: a lover from the standpoint of the protagonist/narrator/ author; object (content): self-reflection, analysis of philosophical issues; addressee: multiple Other, including explicit, implicit and actual readers). The term is proved to be both irreplaceable and indispensable; love discourse is defined anew concerning literary studies: love discourse is a lover’s speech understood as a dialogue with the Other and in connection with the extralinguistic context. The article argues that at the end of the XX century love discourse possesses a humanistic pathos and aims to overcome the axiological crisis of today. The results of the research can be applied while compiling textbooks, reference-books on text interpretation, and academic courses on the history of British literature, literary discourse-analysis, theory of discourse.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/169795
ISSN: 2308-9180
Appears in Collections:2016, №1 (красавік)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8-12.pdf358,14 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.