Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/123620
Title: | Принципы художественного воплощения комического в романах Джулиана Барнса: парадигма традиционных приемов |
Authors: | Романюк, М. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Мінск : БДУ |
Citation: | Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск : БДУ. - 2014. - № 3. - С. 8-11 |
Abstract: | C помощью комплексного анализа, включающего сравнительно-историческое литературоведение и дескриптивный подход, исследуются средства создания комического в творчестве Джулиана Барнса (р. 1946). в белорусском литературоведении впервые предпринимается попытка анализа характера соотношения традиционных и новаторских принципов художественного воплощения комического в постмодернистском тексте. показано, что традиционные приемы представлены в широком разнообразии, большинство их реализуются на ситуативно-смысловом уровне, в то время как стилистические средства играют второстепенную роль. Особенно следует отметить такие приемы, как сближение совершенно разных характеров, несоответствие поведения героев ситуации, персонажей их умонастроению, противоречия в раскрытии образов. полученные результаты могут быть применены для анализа в соответствующем направлении, включая произведения белорусской литературы. = In the article the means of producing comic effect in the creative works by Julian Barnes (b. 1946) are investigated with the help of complex analysis which includes comparative literary studies and descriptive approach. For the first time in Belarusian literary studies the attempt is made to analyze the correlation between traditional and innovative principles of artistic presentation of the comic in the postmodernist text. It is discovered that there is a great variety of traditional means and most of them are realized at the contextual level. Stylistic devices are introduced to a lesser extent. The main devices are as follows: juxtaposition of absolutely different characters, discrepancy between a character’s behavior and his inner attitude, discrepancy between one’s behavior and the situation, contradiction in the presentation of images. The findings can be applied to analysis in relevant areas, including Belarusian literary works. |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/123620 |
ISSN: | 2308-9180 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2014, №3 (снежань) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.