Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/272391
Title: Крэатыўныя прасторы постсавецкага горада
Other Titles: Creative space of the post-Soviet city / A. Krivolap
Authors: Крывалап, А. Д.
Keywords: ЭБ БГУ::ТЕХНИЧЕСКИЕ И ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. ОТРАСЛИ ЭКОНОМИКИ::Строительство. Архитектура
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Социальные практики и развитие городской среды: урбанистика и инноватика [Электронный ресурс] : материалы междунар. науч.-практ. конф., Респ. Беларусь, Минск, 25–26 нояб. 2021 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: И. В. Пинчук (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 164-167.
Abstract: Тэкст прысвечаны разгляду дзейнасці крэатыўных індустрый па пераасэнсаванню і засваенню прасторы савецкага горада. Спецыфічныя практыкі стварэння і выкарыстання «гетэратопій» (М. Фуко) разглядаюцца ў спалучэнні з «мінскім феноменам» (Т. Бон). Гарадская культура мае спецыфічныя формы сацыяльных камунікацый, якія спалучаюцца з практыкамі дэманстратыўнага спажывання. З аднаго боку, шэрыя панелькі і тыповыя хрушчоўкі ствараюць ілюзорную еднасць і падабенства ўсіх былых савецкіх гарадоў. А з іншага – гэта не перашкаджае наяўнасці адрозненняў у сацыяльна-культурным вымярэнні гарадской прасторы. Крэатыўныя індустрыі, як з'ява гарадской культуры, могуць прапанаваць прывабны для далучэння праз спажыванне праект будучыні, які будзе па-іншаму працаваць з гарадской прасторай
Abstract (in another language): The text is devoted to the activity of creative industries on rethinking and remastering the space of the former Soviet city. Specific practices of creating and using «heterotopias» (M. Foucault) are considered in combination with the «Minsk's phenomenon» (T. Bon). Urban culture has specific forms of social communication that are combined with demonstrative consumption practices. On the one hand, gray panels and typical Khrushchev buildings create the illusory unity and similarity of all former Soviet cities. On the other hand, it does not prevent the existence of differences in the socio-cultural dimension of urban space. Creative industries, as a phenomenon of urban culture, can offer an attractive to join through consumption projects of the future that will work differently with urban space
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/272391
ISBN: 978-985-881-234-8
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021. Социальные практики и развитие городской среды: урбанистика и инноватика

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
164-167.pdf315,82 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.