Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/317951
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЕлизаров, С. А.-
dc.date.accessioned2024-09-02T07:31:38Z-
dc.date.available2024-09-02T07:31:38Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationЖурнал Белорусского государственного университета. История = Journal of the Belarusian State University. Historical sciences. – 2024. – № 3. – С. 5-14ru
dc.identifier.issn2520-6338-
dc.identifier.urihttps://elib.bsu.by/handle/123456789/317951-
dc.description.abstractРассматривается процесс изменения роли Советов народных депутатов БССР в период политики перестройки. Внимание акцентируется на местных Советах народных депутатов (областных, районных и городских) и их исполкомах. Показывается, что в 1985–1987 гг. принятые союзными и республиканскими органами власти и управления меры соответствовали ожиданиям руководства местных Советов народных депутатов и предусматривали постепенное повышение значимости местных органов власти и управления в советской политико-экономической системе. Отмечается, что только в 1988 г. вследствие очередной попытки разграничения властных полномочий между коммунистической партией и органами государственной власти и управления были предприняты первые меры по радикальному изменению роли Советов народных депутатов и их ускоренному превращению в самостоятельные и ответственные местные органы власти и управления. Подчеркивается, что в условиях усиления кризисных явлений в экономике и роста недовольства населения итогами перестройки расширение полномочий Советов народных депутатов привело к распространению местничества, игнорированию государственных интересов и принципа соблюдения исполнительской дисциплины. В результате был разработан проект фактического введения чрезвычайного положения, предполагающий отказ от демократической парадигмы реорганизации системы государственного управления как опасного и разрушительного для общества эксперимента. Радикальная и ускоренная трансформация системы государственной власти и управления в Беларуси в конце 1980-х – начале 1990-х гг. закончилась неудачей.ru
dc.description.sponsorshipСтатья подготовлена в рамках государственной программы научных исследований «Общество и гуманитарная безопасность белорусского государства» на 2021–2025 гг. (подпрограмма «История»; тема 12.1.3.11 «Местные органы государственной власти управления Белорусской ССР – Республики Беларусь: организационные, правовые, материально-финансовые и кадровые основы функционирования (1944–2020 гг.)»). = The article was prepared within the framework of the state scientific research programme «Society and humanitarian security of the Belarusian state» for 2021–2025 (subprogramme «History»; topic 12.1.3.11 «Local government bodies of the Belarusian SSR – the Republic of Belarus: organisational, legal, material, financial, and personnel basis for functioning (1944–2020)»).ru
dc.language.isoruru
dc.publisherМинск : БГУru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessru
dc.subjectЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические наукиru
dc.titleМестные Советы народных депутатов БССР в период советской перестройки (1985–1991): кризис ростаru
dc.title.alternativeLocal Soviets of People’s Deputies of the BSSR during the Soviet perestroika (1985–1991): the crisis of growth / S. A. Elizarovru
dc.typearticleru
dc.rights.licenseCC BY 4.0ru
dc.description.alternativeThe process of changing the role of the Councils of People’s Deputies of the BSSR during the period of perestroika policy is considered. Attention is focused on local Councils of People’s Deputies (regional, district and city) and their executive committees. It is shown that in 1985–1987 the measures taken by the union and republican authorities and administration corresponded to the expectations of the leadership of local Soviets of People’s Deputies and provided for a gradual increase in the role of local authorities and administration in the Soviet political and economic system. It is noted that only in 1988, as a result of another attempt to delineate powers between the Communist Party and government bodies, the first measures were taken to radically change the role of the Councils of People’s Deputies and their accelerated transformation into independent and responsible local authorities and management. It is emphasised that in the context of growing crisis phenomena in the economy, growing dissatisfaction of the population with the results of perestroika, the expansion of powers of the Councils of People’s Deputies led to the spread of localism, ignoring state interests and a decline in executive discipline. As a result, a project was developed for the actual introduction of a state of emergency, which involved abandoning the democratic paradigm of reorganising the public administration system as a dangerous and destructive experiment for society. Radical and accelerated transformation of the system of state power and administration in Belarus in the late 1980s – early 1990s ended in failure.ru
Appears in Collections:2024, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5-14.pdf387,15 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.