Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/313233
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Sosnovik, H. B. | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-05T07:57:15Z | - |
dc.date.available | 2024-06-05T07:57:15Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Человек в социокультурном измерении = Human in the socio-cultural dimension. – 2024. – № 1. – С. 32-39 | ru |
dc.identifier.issn | 2709-5738 | - |
dc.identifier.uri | https://elib.bsu.by/handle/123456789/313233 | - |
dc.description.abstract | The article deals with the concept of an archive, which is seen in postmodernism as an ordered, power-determined representation of the past within a certain community. This kind of archive is full of ambiguities, lacunas and distortions, which makes the past unavailable in some objective, pure form. According to J. Derrida contemporary culture is gripped by «archive fever», the desire to find out what of the events, objects, ideas of the past was intentionally or accidentally cashed and hidden. Conceptually, this «archive fever» is an expression of such trend of contemporary culture as its orientation towards the past. This tendency is manifested in Belarus as well, in particular, through increasing attention to Belarusian traditional, or folk cultural forms. In today’s Belarus there is a folklore movement, which responds to global and foreign tendencies. Its representatives in the «archive fever» turn to the lost, displaced cultural forms (such as traditions of amateur photography, village non-professional music, naive drawings on glass), investigate what place they occupied in the past and how they can be actualised in the present. | ru |
dc.language.iso | en | ru |
dc.publisher | Минск : БГУ | ru |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | ru |
dc.subject | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология | ru |
dc.title | Postmodern archival turn and «archive fever» of the Belarusian folklore community | ru |
dc.title.alternative | Постмодернистский архивный поворот и «арxивная лихорадка» белорусского фольклорного сообщества / А. Б. Сосновик | ru |
dc.type | article | ru |
dc.rights.license | CC BY 4.0 | ru |
dc.description.alternative | Рассмотрен концепт архива, который в постмодернизме понимается как упорядоченная, детерминированная властью репрезентация прошлого внутри определенного сообщества. Такой архив имеет недосказанности, пробелы и искажения, что делает прошлое недоступным в некоем объективном виде. Согласно Ж. Деррида современная культура охвачена «архивной лихорадкой», она стремится выяснить, что из событий, идей и явлений прошлого было намеренно или случайно сокрыто. Концептуально «архивная лихорадка» представляет собой выражение такого тренда современной культуры, как ее ориентация на прошлое. В белорусской культуре это проявляется через возрастающее внимание к ее традиционным формам. Сегодня в Беларуси существует фольклорное движение, которое отвечает современным зарубежным глобальным тенденциям. Его представители в «архивной лихорадке» обращаются к утраченным, вытесненным культурным формам (например, традиции любительской фотографии, деревенской непрофессиональной музыки, непрофессиональной живописи на стекле) и исследуют, какое место они занимали в прошлом и как могут быть актуализированы в настоящем. | ru |
Appears in Collections: | 2024, №1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.